Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

zondag 15 maart 2015

Beetje te fris om te klussen

Ik had er erg mn zinnen op gezet: eindelijk eens aan boord slapen en een heel weekend klussen.
Vrijdag ben ik meteen na mn werk naar de boot vertrokken om er eens stevig in te vliegen.

Eerst alle materiaal aan boord gesleurd. Echt verbazend wat een mens allemaal in zn boot stockeert :P
Dan mijn spiritus vuurtje aangestoken en een lekkere bami klaargemaakt.
Ik moet zeggen: dat spiritusvuurtje doet het echt prima, en er is zowaar NIKS spiritus verdampt sinds vorig najaar!
Het verbouwde keukenmeubeltje is ook echt wel geslaagd :D
Dankzij het elektrisch vuurtje werd het wat warmer en kon ik met wat epoxy aan de slag: alle gaten in de tussenschotten onder de banken afgedicht.

Het werd helaas best wel koud, dus buiten viel er al niks meer te klussen. Mijn epoxy was zelfs hard in de tubes... opruimen en alle spulletjes schikken was het enige dat me nog restte.
Dankzij een simpel theelichtje kon ik twee krimpkousjes op mijn nieuwe strijklijn plaatsen. Nu zal ze niet zo snel meer inslijten door de voorstag.

Zaterdag was het zowaar nog kouder, en dan vooral die erg frisse wind!
Eerst binnen wat geklust: de achterste wand van de kajuit opnieuw in de witte verf gezet.
Daarna alle moed bijeen geraapt om buiten de raamrubbers aan te pakken.
De vorige eigenaar had me bij verkoop verteld dat de ramen er opnieuw ingezet zijn.
Het is waar: ze lekten langs geen kanten, maar ik trof stilaan roestsporen aan en dat vond ik zeer vreemd... dus alle oude raamrubbers verwijderd en wat trof ik aan?  klompen siliconen en gewone verzinkte schroeven... zucht.
Alle 'ijzeren' schroeven heb ik nu vervangen door inox schroeven, en waar nodig gekit met TEC7.
Helaas zijn de schroeven van de vorige eigenaar ook nog eens behoorlijk dik waardoor de gaatjes hier en daar te groot zijn. Om dit goed aan te pakken moeten de ramen er weer uit, alles proper maken en alle gaten dichten met epoxy. Nadien dan opnieuw inboren.  Dat wordt mogelijk iets voor volgende winter.
De nieuwe rubberen stripjes zijn prima! Nu nog eens alles netjes oppoetsen met Commandant, en dan gaat het er weer netjes uit zien.

Bij Visser Watersport kocht ik nog twee schokdempers voor de voorste landvasten. Nu heeft mn Sail Ya schokdempers aan alle vier de landvasten.

Dat was meteen het laatste wapenfeit dit weekend want het is gewoon te koud om degelijk te kunnen klussen.



Alle zinloze gaten in de tussenschotten afgedicht

Nieuwe strijklijn met beschermd oog 

De nieuwe rubberstrips zijn prima!

1 opmerking:

  1. Nu in de aanbieding bij de Kijkshop : Een kleine maar zeer goede straalkachel op gas van 30,= voor 20,= op gas-spuitbussen van de Action voor 1,14 per stuk : Zelfs als het buiten nul graden is heb jij het lekker warm in je kajuit. Zo verleng je je zeil seizoen met gemak met 2 maanden per jaar ! Een aanrader.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!