Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

zondag 1 maart 2015

Beetje klooien aan de elektriciteit aan boord

Vandaag eindelijk eens een hele dag gaan klussen aan boord.
Vanwege de sterke wind deed ik de klusjes binnen.
Het valt alvast niet mee om her en der te solderen op zo'n flink schommelende boot :P

Ik wou twee spotjes verplaatsen omdat die eigenlijk op een zinloze plek hingen en dacht daar een uurtje over te doen, maar het werd drie uren klooien.
Het was alvast voorbestemd dat ik dit ging doen want toen ik de spotjes demonteerde zag ik dat de isolatie rond de draadjes overal gebarsten was, en sterker nog: de draadjes waren gewoon, zonder bescherming, aan elkaar gedraaid en zo achter de wand verstopt.  Een wonder dat ik nooit kortsluiting had!






Het deurtje van mijn 'keuken'-kastje viel steeds op het uitschuifbaar keukenmeubel, en dat stoorde me. Met een simpel touwtje was dat meteen opgelost.

Dankzij een collega kon ik een paar stukjes zwarte forex krijgen, meteen op maat gefreesd. Daarmee heb ik de oude plekjes van de spotjes bedekt, en de raampuntjes in het slaapcompartiment vooraan verduisterd. Thanks, Sixte!

Gezien het lekker zonnige weer waagde ik het er gelijk op om de beugels van de antennemast te vervangen door een steviger model. De vorige beugels, die eigenlijk best wel duur waren, vertrouwde ik toch niet zo.

Maar 'le moment supreme' was uiteraard: mijn nieuwe gordijntjes :P
Dankzij de kunsten van mijn vriendin kreeg de Sail Ya nu mooie gordijntjes, en meteen ook een nieuwe set 'zakjes' naast de inkom.

Ik zocht al langer naar een manier om de status van de batterij te controleren.  Een jaar of wat geleden kocht ik een led-indicator. Handig dingetje maar hij bleef continu branden en dat wou ik niet. Uiteindelijk had ik het ding gesloopt.
Nu heb ik hem opnieuw gemonteerd, maar met een schakelaar tussen. Die led-indicator dient nu dus weer.

Mn kluslijst is in één klap een stuk korter :D







Rampunten verduisterd met... zwarte forex

Nieuwe gordijntjes!

Nieuw gordijn in het 'deurgat' :D


Plaats oude spotjes afgedekt met zwarte forex

De spotjes hangen nu op een veel logischere plaats



Toch niet echt veel vertrouwen in deze klemmen

Nieuwe, stevige, klemmen voor de antennemast

De laatste 'originele' kajuitverlichting zal straks ook
voorzien zijn van LED.

1 opmerking:

  1. Je bent weer druk bezig geweest! Katja heeft ook nog een hele klus aan al die gordijntjes gehad! Ziet er weer goed uit.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!