Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

zondag 23 februari 2014

Antifouling en carnavalmuziek

Vandaag was het onderwater schip weer aan de beurt.
Eerst flink afgeschrobd met veel water en een goedkope schuurborstel. Nadien de hele waterlijn flink gereinigd met Star Brite zwarte strepen reiniger en dan afgeplakt.
Tijdens het drogen van de oude antifouling, schuurde ik de drie huiddoorvoeren schoon en kitte ze af met zwarte TEC7, zodat ze een mooi geheel vormden met de romp.

Het was wel redelijk spannend, want ik had voorheen, bij de Selia, zeer goede antifouling aangeschaft: Jotun Sea Queen.
Nu zat ik al flink boven mijn budget, en besloot het te wagen met een goedkopere versie:
Compass Cruising Antifouling.
Ik las tegenstrijdige beoordelingen: bij de ene dekte hij niet, bij een ander kwamen de lagen er in pellen af, en weer anderen vonden hem dat weer prima.

Ik opende de pot, roerde flink (les 1 van de vorige keer: flink doorroeren!) en vulde dan mijn klein verfbakje.
De verf hechtte prima, en was echt makkelijk met het rolletje aan te brengen. Dat er windkracht 5 stond, was meegenomen: zeker voldoende ventilatie :D
Wat verderop werden verschillende carnaval wagens klaargemaakt, en dat met de bijhorende muziek: polonaises alom... om gek van te worden! ;-)

Na een dik uur rollen was ik helemaal rond.
Zag er al bij al goed uit.
Gezien ik van plan ben om de Sail-Ya de komende twee winters in het water te laten, moet ik daar nu op anticiperen. Er zullen dus toch nog 3 extra lagen op moeten.

Door deze werken merkte ik dat de oude antifouling toch wel her en der 'puistjes' vertoont.
Chuck, toch niet weer osmose!?
Maar enkele tests wees uit dat de meeste blaasjes droog zijn, op een enkeling na, die ik elk geval NIET zuur rook.  Geluk dus: geen osmose.

Al bij al ben ik momenteel toch wel tevreden met deze goedkopere antifouling.
Het is natuurlijk afwachten hoe de Sail-Ya er binnen 3 jaar weer uit komt :P

Een eerste laag: dekt toch wel mooi over het felle blauw
De meeste blaasjes waren droog

Huiddoorvoeren proper gemaakt

afgekit met TEC7

Huiddoorvoeren zijn nu mooi afgewerkt met de romp

4 opmerkingen:

  1. Kun je mij helpen aan de specificaties van deze antifouling?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit is in elk geval de info die op de pot staat=
      Compass cruising antifouling:
      bij 5°C= handdroog na 1u - tussen twee lagen 16u - te water laten na min. 25u
      bij 10°C= handdroog na 45min - tussen twee lagen 8u - te water laten na min. 12u
      bij 15°C= handdroog na 30min - tussen twee lagen 6u - te water laten na min. 8u
      bij 20°C= handdroog na 20 min - tussen twee lagen 4u - te water laten na min. 6u
      Maximaal 3 maand voor te water lating.

      Verwijderen
    2. Deze heb ik net te laat gevonden:
      Een ecologische antifouling=
      http://www.nordicmarine.nl/seawax-milieuvriendelijke-antifouling.html
      want die had zonder meer mijn voorkeur gekregen. Zal nu iets voor 2016 worden

      Verwijderen

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!