Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

zaterdag 1 februari 2014

Smart roller? Of gewoon het klassieke strijklijntje?

Neen, ik heb geen geld te over, maar soms lijkt me het rolfoksysteem, dat ik op de Selia had, best wel handig.

Ik wou net een nieuw lijntje bestellen, online, om mijn strijklijn te vervangen. Dat huidige lijntje sukkelt steeds maar in de knoop, en ik denk dat een nieuw dyneema lijntje het veel beter zal doen.
Maar dan kwam er, eerder toevallig, een filmpje onder mij ogen over een "Smartroller"-systeem:
http://youtu.be/8m2N2b0DJLM
Het is gewoon te monteren om je huidige voorstag heen en dat lijkt me wel handig.
Na wat zoekwerk op o.a. het zeilersforum.nl verzamelde ik de pro's en contra's (helaas vooral contra's) en vergeleek de prijzen.

Om nu maar gelijk iedereen van al deze, met zweet en tranen, opgezochte info te voorzien hierna een overzicht.

CONTRA'S voor dit Smartroller systeeem=
- de meesten weten niet of het wel deugelijk materiaal is
- de top zou makkelijk weer afrollen bij veel wind
- de prijs is zeker een contra
- door de leuvers zal je voorzeil snel beschadigd raken
- je kan er niet mee reven

PRO'S voor het Smartroller systeem=
- makkelijk te plaatsen
- als gewone fok-oproller zeker nuttig
- je kan als vanouds de vorige zeilen gebruiken
- zeilen kan je nog steeds aanslaan, hijsen en strijken
- geen ombouw van je zeilen nodig

Met deze info ging ik dan op zoek naar gelijkaardige producten en vergeleek de prijzen=
(verzendkosten even achterwege gelaten, meestal rond de 15 euro)
Ik nam mijn grootste zeil als referentie, de Genua 2 (VL=740 AL 6,9 OL 3,5m)

Smartroller, kompleet= 450 euro
Voor het gemak een zeilhoes erbij a 170eur
TOTAAL= 620 eur




Reff Star genuaroller: voor zeilen tot 10m2 (dus mijn genua 2 is iets te groot?)
Ik weet niet of de reeflijn inbegrepen is...
- trommel= 290eur
- topwartel= 160eur
Ik moet dan een nieuwe voorstag kopen= ong. 75eur
Zeilhoes= 170eur
TOTAAL= 695 eur



Reff Star fokroller: voor zeilen tot 15m2 (dus mijn genua past vlotjes)
Ik weet niet of de reeflijn inbegrepen is...
- trommel= 500eur
- topwartel= 160eur
Nieuwe voorstag= ong. 75eur
Zeilhoes= 170eur
TOTAAL= 905eur



Barton fokroller type 2 zou misschien nog net kunnen: voor zeilen tot 9,5m2 eigenlijk...
Het is in elk geval het type dat ook op mijn Selia zat en toegegeven: ik had er soms problemen mee.
Ik weet niet of de reeflijn inbegrepen is...
- trommel= 80eur
- topwartel= 44eur
Nieuwe voorstag= ong. 75eur
Zeilhoes= 170eur
TOTAAL= 369eur



Op het zeilersforum werd de Smartroller over het algemeen afgeschoten en raadde men een rolreefsysteem aan=

Plastimo met voorlijk tot 6,75m en een stuk profiel bijkopen
Voorstag kan behouden blijven!
- systeem= 330 euro
- extra profiel weet ik niet
- voorlijk bij elk zeil aanpassen= 4 voorzeilen a 100 euro= 400eur!
- zeilhoes= 170euro
TOTAAL= 900eur excl. extra profiel



Slotsom voor mijzelf=  een nieuw strijklijntje a 29 euro en nog wat sparen :P


Topwartel Reff-Star
Topwartel Barton


1 opmerking:

  1. Ik heb de Barton op mijn boegspriet staan voor mijn kluiver en die voldoet redelijk. Voor mij noodzakelijk omdat de kluiver onder zeil niet te hijsen en reven is omdat het een vlieger is (geen voorstag op de boegspriet). Als ik voor een stagfok een roller zou nemen dan zou ik een volwaardig rol-reef systeem kopen voor een grote genua. Mijn neerhaal lijntje voldoet echter prima en is honderd keer zo goedkoop ;-)

    Een rol-reef systeem met bijpassend zeil is feitelijk wel het beste wat je kan hebben als solozeiler. Niet alleen zeer handig maar ook zeer veilig. Even solo een fok verwisselen op open water met aardige zeegang kan een dusdanig gevaarlijke zaak zijn dat ik al meerdere malen toch maar heb besloten met teveel zeil door te varen ipv mijn leven te wagen op de boeg van een onder helling liggend en stampend schip.

    Ook kunt u denken aan een reef laten zetten in uw fok ipv een duur rol-reef systeem.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!