Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

zaterdag 1 maart 2014

"Nieuwe zalingen? Maar nee, deze zijn nog prima te gebruiken."

2e laag antifouling
15 maart wil ik de Sail Ya in het water, en dat lijkt prima te lukken.
Het weerbericht voorspelde grijs weer en motregen, maar toen ik begon aan de tweede laag antifouling, kreeg ik een zonovergoten en windstil weertje. Af en toe een verdwaalde wolk, mar beter schilderweer kon ik niet hebben.
Twee uurtjes later kon ik alles al opruimen.
Voor alle zekerheid wou ik de afgedichte gaten in de romp nog eens inspecteren, maar ik had ze wel heel erg goed geplamuurd: ik kon ze niet meer vinden!
In elk geval: bij een druktest met mijn duim, van binnen uit, gaven ze geen krimp. Dat zal wel goed dicht zijn!
Laatste klusje: de zalingen demonteren, en de voorstag.

Hier ergens zat de afvoer van de WC...
Nadien reed ik met mijn zalingen naar de winkel in Noordschans, op aanraden van mijn zeilmaker.
Ik toonde de eindkapjes van mijn zalingen aan de verkoper, en vroeg of hij zo'n eindkapjes had, en als dat niet het geval is, wat dan nieuwe zalingen kosten.
"Nee, deze zalingen zijn al bohoorlijk oud, zo'n eindkapjes ga je niet meer vinden."
Ik vroeg dan of ik ze eventueel kan vervangen door nieuwe...
"Nieuwe zalingen? Maar nee, deze zijn nog prima te gebruiken.  Stop wat stevige rubber tussen de stagen en het aluminium profiel van je zaling. Zal de goedkoopste oplossing zijn."
Links de nieuwe terminal,
rechts de oude...
Ik toonde hem ook even de voorstag, want dat is momenteel de enige die nog niet vervangen is.
Dat vond de verkoper niet zo slim, want de voorstag is met stip de belangrijkste. Hij vond de knikken alvast niet OK en raadde aan om deze toch maar te vervangen.
Ik nam een terminal mee om hem te passen morgen, want die mag onder geen enkele omstandigheid los kunnen komen. De nieuwe terminals zijn ook een stuk kleiner dan de oude.



Na een slordige 80km in de regen, want intussen waren de beloofde buien gearriveerd, kon ik thuis de zalingen onder handen nemen. Dat klusje in ook weer gefikst.





Morgen weer naar de boot voor de laatste laag antifouling, en om de zalingen te monteren.
Nadien weer een paar kilometer vreten voor een nieuwe voorstag...
Voor de geinteresseerden: een voorstag van een FS22 is exact 750cm lang, van opening voor de terminal, tot aan het centerpunt van het gaatje aan de andere zijde.

Dikke rubber is voldoende
om de zalingen te herstellen :D

De as voor de zalingen die door de mast heen gaat
is 12mm dik

4 opmerkingen:

  1. De voorstag is inderdaad de belangrijkste stag van alle stagen en wel omdat de fok daar direct op staat en daarmee de grooste krachten van alle stagen krijgt te verduren. Ik kan u dan ook aanraden als u toch een nieuwe gaat zetten meteen een dikkere te nemen dan u had en liefst zo dik als mogelijk is. En de oude wel bewaren als reserve.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt volkomen gelijk.
      Bij deze heb ik je raad dan ook opgevolgd:
      Een 5mm-voorstag is besteld en tegen komende zaterdag klaar.
      Alle stagen zijn nu vervangen en ik ben dus minstens 10 jaar gerust :P

      Verwijderen
  2. ik zag je volgens mij vandaag op het haringvliet. leuke blog btw!
    mvg,
    leon (etap20)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Leon! Jullie gingen als een speer! Ik wou je bijhouden, of inhalen, om de Etap20 eens te kunnen bekijken, maar dan moest ik er eerst mn reef uithalen. Tegen dan waren jullie al aan het ankeren nabij de Haringvliet brug.
    Groeten! Kris

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!