Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

zondag 2 februari 2014

Schilderen bij 6°C (en veel wind) :D

Nog maar eens profiteren van de bijzonder zachte winter, al was er vandaag niet meteen een lente-gevoel bij.
In de ochtend was het hooguit 3°C en veel wind! Het voelde echt als winter aan.
Even verklaarde ik mezelf voor gek om bij dit weer te gaan schilderen, maar toch beet ik door.
Voor hetzelfde geld hebben we straks drie weken vrieskou en sneeuw, en geraak ik achter op de planning.

Omdat het even te koud was om de blauwe streep te staan schuren, nam ik eerst het stopcontact voor het toplicht onder handen. De schroeven draaiden 'zot' in het dek, en omdat het stopcontact eigenlijk aan het corroderen was ga ik dat vervangen.  Gaatjes geplamuurd met epoxy en stopcontact verwijderd.
Zodra het nieuwe geleverd is, kan ik dat vervangen.

Na dit kleine klusje was de temperatuur al ietsje hoger en begon ik aan het schuurwerk.
Nadien ontvetten met ammoniak en dan afplakken.
Tijdens het lakken stond er zo veel wind dat het deksel van de verfpot wegwaaide. Het rolde over de asfalt en plonste het water in... chuck!
De lak droogde vrij snel door de zon en de wind. Ik vermoed dat het schilderwerk wel zal lukken.
Het zal de voorspelde mist zijn morgen die eventueel spelbreker zal spelen. We zullen zien...

Het afgedichte gat van de vroegere wc-afvoer moest ik nog een beetje bijplamuren. Alle andere herstellingen zijn nu opgepoetst met polijstpasta.
Volgende stap is het grondig reinigen en dan waxen van de romp.

Net voor ik naar huis vertrok wou ik de werkelijke diepgang van de boot meten.
De vorige eigenaar zei me dat het 110cm was en ik wou dat controleren.
De houten blok waar de kiel op rust is 25cm hoog, de onderzijde van de waterlijn is op 150cm boven de asfalt... de diepgang is dus 125cm, en niet 110cm.  Handig om te weten, nietwaar?








Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!