Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

zondag 16 februari 2014

Mast klaar maken in het zonnetje, bij 13°C: het kon slechter :D

Vandaag was ik weer naar de boot. Deze keer om de nieuwe verstaging te plaatsen.
Binnen twee weken zet ik de mast weer rechtop, en ik wou nu alles voorbereiden.

Eerst reinigde ik de mast met Star Brite zwarte strepen reiniger. De winkel waar ik deze kocht beloofde me dat het zo'n beetje een alleskunnertje is, en dus ook perfect kan dienen om mos te verwijderen, en masten te poetsen.
Hij heeft alvast niet gelogen! De mast werd vlotjes weer proper.
Nadien bracht ik een laagje Silico123 aan om de mast weer te beschermen. Ik had die bus nog staan, we behandelden er vroeger onze oldtimer caravan mee.

Nadien kon het nieuwe want er weer op.
Alle openingen en popnagels van de openingen voor de terminals heb ik eerst flink ingespoten met siliconen spray, als extra bescherming.
De eerste stag die ik plaatste was de voorstag, dat is de enige die nog OK was, en die ik dus niet vervangen heb.
De terminal daarvan is een T-vorm. Vrij breed en dik. Hij pas nog net in de openingen die daarvoor voorzien zijn.

De nieuwe stagen van mijn zeilmaker hebben iets kleinere terminals, ze hebben wat meer een Y-vorm. Ze passen vlot in de openingen maar ik vertrouw er op dat de zeilmaker wel weet wat hij doet.

Op het oude topwant zaten koperen hulpjes geklemd aan weerszijden van de zalingen.
Op de nieuwe stagen hebben ze die niet meer voorzien. Ook hier wellicht omdat dat misschien niet nodig is, maar nu zit ik met de vraag of ik ze moet klemmen met de bout in de zaling, of niet.

De zalingen zitten redelijk rigide aan de mast, niet gek veel speling.

Net voor ik weer huiswaarts reed, probeerde ik een product tegen die gele kalkaanslag op de waterlijn: Star Brite hull cleaner. Even op sprayen, twee minuten wachten... een doek nemen om alles af te schrobben en... ik moest niet eens schrobben!  De gele streep was vanzelf verdwenen! Te gek zeg!
Ik heb dan maar alles afgeveegd met een schone doek.
Natuurlijk moet ik de romp weer waxen, maar dat was ik zowiezo van plan.


De oude terminal van de voorstag: wat dikker en breder

Voorstag op zijn plaats

Nieuw topwant op zijn plaats

Topwant door de zalingen: vastklemmen met de boutjes?

Onderwant op zijn plaats

Bij gebrek aan nieuwe blokjes aan de mastvoet:
nieuw dyneematouw als alternatief

Alles netjes opgebonden in afwachting
van het rechtzetten van de mast

2 opmerkingen:

  1. Bedankt voor je heldere verhalen. Heb ik als beginnend F22 opknapper erg veel gemak van.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Daar doe ik het voor, Erik! Succes alvast met jouw FS22!

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!