Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

donderdag 3 januari 2013

Een deksel herstellen

Ik had er al eerder over geschreven: de deksels onder het bed in de punt waren niet bepaald in goede staat.
Het valt meer en meer op: het houtwerk heeft erg geleden van vocht. Ik vermoed dat deze boot in een vorig leven flink gelekt heeft.

Het middelste deksel, boven de watertank, was al vernieuwd door de vorige eigenaar, en het deksel voor de deuropening had ik zelf al vernieuwd, alsmede het deksel in de punt. Restte er nog het deksel boven het toilet, en het deksel boven de bak waar de afsluiter voor de watertoevoer van de WC in zit.
Deze laatste wou ik eerst ook vervangen, maar ik koos voor mijn favoriete herstelmethode: opnieuw verlijmen van de fineerlagen.  Klinkt misschien moeilijk, maar is eigenlijk erg simpel:

Eerst maak je je epoxy klaar. Kies voor een wat zachter, lekker vloeibaar type zoals de Larit van Gazechim.
Je omklemt de te herstellen zijde van de plaat met plastic, houten latten en lijmtangen.

Zorgen dat de plastic en de latten hoger zitten dan de zijde van de plaat zodat je een 'badje' creëert. Doe flink wat epoxy in dat 'badje'. Wat later maak je één voor één de lijmtangen wat los zodat de barsten in de fineer open komen en duw je met een kwast de epoxy in de barsten. Na een paar 'sessies' zit er epoxy in alle barsten en kan je de lijmtangen weer aan draaien.
Je kan zo alle zijden één voor één herstellen.

Na uitharding heb je harde randen die je kan glad schuren.
Eventuele plastic die achter blijft is vrij gemakkelijk weg te krabben.


Twee lagen witte lak, en mijn deksel is klaar.
Ik koos voor lak op waterbasis: beter voor het milieu en stinkt niet. Bovendien kan mijn kwast weken lang mee ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!