Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

zaterdag 5 januari 2013

Vochtig interieur...

De winterperiode staat gelijk aan vochtige, klammige toestanden aan boord.
Vorig jaar had ik mijn Selia op de kant laten zetten, en voorzien van een degelijk dekzeil dat de hele boot afdekte. Bovendien hing er een 'gordijn' rond zodat de afgeschuurde romp goed kon drogen.

Kattenbakvulling op de bodem van
mijn vroegere Leisure 17
Binnen had ik flink wat water ontdekt tussen de dubbele romp. 15 liter helder water had ik er uit gehaald: regenwater. Waar dat water vandaan kwam was niet makkelijk te achterhalen. uiteindelijk had ik de vloer er uit geslepen en er een wegneembare houten vloer in gelegd. Na renovatie van de boot kwam er geen druppel meer binnen.

Om alle vocht uit de romp en interieur te krijgen had ik een leuke oplossing bedacht: ik had de bodem eenvoudigweg vol gegooid met... kattenbakvulling. Zeer afdoende!  Het interieur was in een mum van tijd echt droog.

Maar nu, met mijn 'Second' is dat iets moeilijker want de vloerdelen zijn hier dikke multiplex panelen die vastgeschroefd zitten, en daar ga ik geen kattenbakvulling overheen gooien.
Nu had ik gekozen voor een andere manier: vochtvreters uit de doe-het-zelf. Ik koos voor de 'zwaarste kanonnen', de grootste en niet eentje, maar twee.
Helaas: enkele weken later waren de bakken nog steeds klammig. Iemand gaf me een grappige raad: "Gooi er een paar pampers in!".  Bij deze heb ik dat gedaan, zien of het helpt.

Een lek zit steeds
in een klein hoekje :D
Rest er nog het binnen lekken van water: voor dat de Second in winterberging ging, had ik de handgrepen gedemonteerd, opnieuw afgekit, en weer gemonteerd. Langs daar zal geen water meer binnen lekken.  Maar er is nog een lek: de genuarails. Die moet ik nog doen, maar nu er een dekzeil over ligt, is er voorlopig geen haast bij.
Een andere lek drong zich wel op: wat in de bak onder de kuip. Die was afkomstig van, vermoedde ik, één van de bouten van de zeering op de spiegel.
na beter bestuderen vond ik de lek: door het gaatje waar de elektriciteitskabel van het heklicht loopt.
Misschien niet erg proper gekit,
maar wel dicht!
Dat is nu opnieuw afgekit met TEC7 en sedertdien geen lek meer. Meteen had ik dan ook maar een nieuwe rubber in de kader voor het deksel geplaatst.


Nieuwe rubber rond de kader




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!