Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

maandag 31 december 2012

Even een roer herstellen

Stuk gelcoat breekt af...
Op één van de laatste zeildagen van 2012 brak er een flink stuk gelcoat van de roerkoning.
Dat vroeg om herstelling. Alleen wist ik niet dat er aan dat roerblad wel meer fout was, dan enkel dat stuk gelcoat...

Nadat de 'Second' in winterberging ging, kon het roerblad mee naar huis en konden de klussen beginnen. Als eerste was o.a. dat roerblad aan de beurt.

Voor het plamuren van het roerblad gebruikte ik Solupox (van het vroegere Polyesterland) met verdikkingsmiddel (Nevitix en/of microballoons).
Voor de drie lagen epoxy op het roerblad gebruikte ik Larit van Gazechim.
Voor de eindplamuur gebruikte ik een restje van de Hempel epoxymplamuur.
Bij de eerste laag epoxy met wit kleurpigment, had ik veel te veel van dat wit toegevoegd waardoor ik van die vize tranen kreeg in de kleur. De epoxy zelf trok redelijk goed glad, maar dat pigment zakte flink door.  Toch maar wat minder pigment gebruiken volgende keer ;-)

Alle lagen antifouling verwijderen en
de onderliggende lagen wegschuren,
op de bruine primer na (die hechtte nog heel goed)

De roerkoning is vanbinnen flink weggerot!
De inox bus voor de as van de helmstok
ingelijmd met epoxy, flink wat epoxy!
Roerblad klaar om te plamuren.
Alle kale plekken ontvet met ammoniak
de barsten en gaten weggeschuurd
tot op de polyester zelf

De oude Solupox van Polyesterland,
met daarnaast de pot microballoons:
mijn favoriete epoxy-combinatie ;-)
Roerblad geplamuurd met solupox met microballoons


Het roerblad in de eerste laag epoxy
met wit kleurpigment
Tweede laag met blauw pigment.
Hierna een derde laag, kleurloos.

Zelfs na twee lagen epoxy verschijnen hier en daar 'micro-gaatjes'.

Roerblad afgeschuurd, klaar voor een
laatste ronde 'plamuren'


Laatste keer plamuren:
vooral op zoek naar die resterende 'micro-gaatjes'

De roerkoning: her en der barsten in de gelcoat.
De zijn hier uitgefreesd met een dremeltje.

Barsten in de gelcoat hersteld met twee lagen 'gelcoat-repair'.
Nu wachten op beter weer om dit glad te slissen.

De gelcoat glad krijgen zal een klus op zich worden,
wordt dus vast nog vervolgd ;-)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!