Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

zondag 20 januari 2013

Tijd voor een navigatie-oefening

Eén van de eerste weekendjes met de boot, waarschijnlijk solo, is naar de Bergse Diepsluis.
Omdat het hier volop sneeuwt en ik nu niks niemendal kan klussen voor (en aan) de boot, zocht ik ander vertier:
een navigatie-oefeningetje met mijn nagelnieuw HP33 ;-)

Vertrek is, om het makkelijk te maken, aan Benedensas.
Doel is de wachtsteiger aan Bergse Diepsluis.

Eerst moet ik tot aan de Krammersluizen zeilen, en deze ook passeren, daar reken ik ook 2 uur vaartijd voor.

Het allereerste dat ik moet bepalen, is het keerpunt van de tij: ik wil namelijk op het eerste stuk tij mee hebben, en op het tweede deel opnieuw tij mee, richting de Bergse Diepsluis.
Dat punt heb ik gelegd aan de splitsingsboei  Kt1-EV2.


Volgens de stromingsschema's in de HP33 zal daar de stroming keren rond het vierde uur vòòr HW Vlissingen.

Om tot aan dit punt te zeilen moet ik vanaf de Krammersluizen 10NM afleggen.




de schaal van 1805.5 is anders dan
op 1805.6!
Hier maakte ik al haast een beginnersfout! De schaal op kaart 1805.5 is verschillend van deze op kaart 1805.6! Wel goed op letten dus.

Mijn Friendship 22 heeft een waterlijn-lengte van 6,10m. Om de theoretische maximum snelheid te berekenen gebruikte ik de formule 2,43 x (wortel van waterlijnlengte in meters)= dit geeft net 6 kt.
Omdat ik zelden de maximale snelheid zal halen neem ik een gemiddelde snelheid van 4,5 a 5 kt.
Volgens HP33 zal ik gemiddeld 0,5kt stroom mee hebben.

13 april, de dag dat ik gekozen heb, is het net springtij geweest, en kan ik dus voort gaan op de hoogste snelheden.
Ik zal over dit eerste stuk dus 2 uur zeilen.


Om tot aan Kt1-EV2 te geraken ben ik dus al 4 vaaruren onderweg.
HW Vlissingen is op 13 april om 04:32 en om 16u55.
Ik moet deze boei halen om 12u55, zijnde 4 uur vòòr HW, dan keert de stroming.
Dit betekent dat ik moet vertrekken om 8u55 aan Benedensas en de Krammersluizen gepasseerd om 10u55.

Vanaf Kt1-EV2 pik ik dan opnieuw de stroom mee, richting Bergse Diepsluis. De stroming zal pieken rond de 1,3kt, dus ik kan een snelheid rekenen van 5+1,3kt= 6,3kt!
De af te leggen afstand is 14NM, de verwachte vaartijd is dan pakweg 2,5 uur.

Ik verwacht aan te komen om 15u30.
LW is aan deze sluis om 12u15 met een LAT van 3,3m daar. Diep genoeg, dus de minimum diepte moet ik niet doen via de 1/12e regel ;-)

Getijde-tabellen kan je steeds downloaden in PDF http://live.getij.nl

4 opmerkingen:

  1. Houdt u er even rekening mee dat u met een doorvaarthoogte van 10m50 niet onder de vaste bruggen van het Schelde Rijn Kanaal door kan ? Daar komt u dan net 65cm te kort en dus terug naar Benedensas moet ook weer via de Oosterschelde.

    Groetjes,Hurley SII

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Terugkeren via de Oosterschelde was mijn plan, al wist ik niet dat ik met mijn FS22 net te weinig doorvaarthoogte op het Schelde-Rijn kanaal zou hebben ;-) Dank voor de info!
    De terugtocht wordt dus mijn tweede oefening.
    Weet je soms ook waar ik het knooppuntenboekje over de oosterschelde kan vinden?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als ik de gegevens goed heb opgezocht heeft uw FS22 een doorvaart hoogte van 10m50. Dat is dan nog zonder uw windvaantje marifoon antenne enz. De vaste bruggen op het Schelde Rijn Kanaal hebben een hoogte van 9m85 en dan bent u dus net 65cm te hoog om daar onder door te varen nog afgezien van golfhoogten enz. Het zou wel de korste weg terug zijn en daarmee zou u het hele rondje Tholen op 1 dag kunnen varen. Maar dat gaat hem dus niet worden met uw FS22.

    Waar u vooral op moet letten zijn de vrachtschepen op het Keeten en Mastgat en het stuk tussen het Brabants Vaarwater en de ingang/uitgang van het Kanaal door Zuid Beveland bij Wemeldinge. Zij mogen daar volgas en hebben ten alle tijde voorrang. Maar dat bent u vast al wel gewend geraakt op het Volkerak.

    Er zijn knooppunten PDF's te downloaden op varen doe je samen : http://www.varendoejesamen.nl/regio/regio-2
    Handig om in te zien maar niet noodzakelijk voor deze tocht omdat u met het grootste opstakel de Krammersluizen al ruimschoots bekend bent.

    U zou kunnen overnachten aan de Bergse Diep sluis of voor anker op het Zoommeer onder Tholen of aan een van de 3 meerboeien op het Tholense Gat net voor de Bergse Diep sluis.

    Als u de volgende dag terug gaat mag ik voor u hopen op de juiste wind want de kans dat u niet voor donker uw thuishaven gaat halen is redelijk aanwezig.

    Succes en veel plezier met het inplannen van dit tochtje.

    Groetjes,Hurley SII

    BeantwoordenVerwijderen
  4. "...de Krammersluizen gepasseerd om 10u55." Geen wachttijden aan dit sluizencomplex dan ;-) Voorzie je ook geen dag exta of moet je op maandag terug aan het werk ;-))

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!