Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

maandag 7 januari 2013

Plastic in the Ocean

Ik zag al eerder nieuws over de 'Plastic Soup'.
Deze ochtend was ik weer ontieglijk vroeg wakker en keek wat rond op het web. Uiteindelijk zocht ik ook eens naar die wansmakelijke 'Plastic Soup'... ik stond versteld van de impact en de grootte!

Helaas is niet iedereen milieu-minded: als ik de reacties op de verschillende fora en filmpjes lees zijn er mensen die er 'geen bal om geven'.
Ik kan persoonlijk niet vatten dat er nog steeds zoveel mensen zijn die achteloos om springen met ons aller milieu...


Twee mariniers vroegen reeds aandacht voor deze toestand in 2008 en hadden er een blog over opgemaakt: http://junkraft.blogspot.be/2007/05/who.html. Ze zeilden van Long Beach naar Hawai op een vlot, bestaande uit 15000 plastic flessen en de cockpit van een klein vliegtuigje.


Ik dacht een poosje na over wat we kunnen doen, als zeilers, en kwam alvast tot volgende:
- als ik afval zie ronddrijven tijdens een zeiltocht kan ik het uit het water vissen
- zorgen dat er nooit plastic over boord gaat uiteraard
- in de haven drijvend plastic uit het water vissen, ook al is het niet van mij
Het is misschien een druppel op een hete plaat, maar als ALLE watersporters mee doen, moet het toch een verschil maken, niet?

En misschien kunnen alle havens wereldwijd gesensibiliseerd worden om alle drijvend afval uit het water te halen? Een taak voor onze overheid...

1 opmerking:

  1. http://www.duurzaambedrijfsleven.nl/49014/plastic-soep-blijft-nog-eeuwen-bestaan/

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!