Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

zaterdag 8 december 2012

Een giek en popnagels: mooie combinatie

Een Stanley-popnageltang
Ooit zei mijn vader: "Als je iets koopt, koop dan meteen goede kwaliteit, je gaat er later anders zowiezo spijt van hebben."
Klopt als een bus, al deed ik er wel makkelijk dertig jaar over om dat eindelijk toe te geven ;-)

In 'den brico' kocht ik me een kwaliteitsvolle popnageltang, merk: Stanley. Kostte iets van een dertig euro. Prima tang!

Vanochtend vroor het nog, en ik zag het dus niet zitten om verder te werken aan het roerblad, dat moet ik immers buiten glad schuren.
Dus was de giek aan de beurt. Die sleurde ik de keuken in (waar vrouwlief niet bepaald blij mee was) want daar heb ik lekker veel licht en warmte.

Het blokje van de onderlijk-
strekker met nieuwe popnagels
De onderlijkstrekker moest vervangen worden en daarvoor moest het blokje er uit en kon ik meteen de geoxideerde popnagels vervangen.
De popnagels voor dit blokje zijn 4x7mm.  De tang klemde ze moeiteloos.
En omdat het met die tang zo moeiteloos ging, wou ik nog wat popnagels vervangen. De volgende aan de beurt, was de beugel voor de neerhouder.  Daar heb ik me toch wat aan 'mispakt': het uitboren van de oude popnagels was een ramp: de boor schoof weg, de popnagels zaten muurvast. Met een doorslag probeerde ik keer op keer het center in te kloppen zodat de boor netjes in het midden zou blijven, maar niets hielp. Na veel prutsen kreeg ik de beugel er af.
Tussen de beugel en de giek zat een dikke laag zout. Deze boot heeft dus al veel zout gezien :D

De popnagels voor deze beugel zijn 5x7mm. En ook nu ging het als een fluitje van een cent.

Gezien de flinke klus om de popnagels los te krijgen, ga ik de andere niet vervangen: ze zijn oppervlakkig wel geoxideerd, maar lossen zullen ze niet gauw!

In elk geval heeft mijn vader gelijk: koop meteen goed materiaal!

Popnagels van 4x7mm voor het blokje



De beugel voor de neerhouder met nieuwe popnagels
5x7mm

Deze popnagels zijn flink geoxideerd...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!