Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

zaterdag 2 februari 2013

Een werkfok voor de Second

Ik zocht al een poosje naar een werkfok. Ik had zelfs verschillende offertes gevraagd bij zeilmakers, maar die offertes zaten eigenlijk allemaal wat boven mijn budget.
Je kent dat wel: je bepaalt een budget om je boot te renoveren, en uiteindelijk kom je dik boven je budget uit.  Ik besloot om dan maar de tweedehands markt af te schuimen, op zoek naar die werkfok.

Ik ben nu eenmaal een bange haas op het water en steek veel vlugger een reef dan de doorsnee zeiler. Maar ik moet toegeven: die misschien wat overdreven voorzichtigheid heeft me al vaak ellende voorkomen hoor!

Op marktplaats.nl vond ik een man die blijkbaar een magazijn vol tweedehands zeilen heeft. Ik mailde hem met de vraag of ie een zeiltje had dat qua formaat in de buurt van de gezochte fok zat.
(Voorlijk= 6,05m - Onderlijk 2,3m - Achterlijk 5,25m)
Vrij snel reageerde hij, en wel heel erg positief: hij heeft zelfs een originele fok liggen voor een FS22!
Zijn prijs is redelijk: niet goedkoop, maar ook niet overdreven duur.
Of ie het kan verzenden naar een adresje in Nederland? Nou: ik heb wel wat kennissen daar, dus ik gaf hem een adresje door waar ik het dan later wel zal oppikken.
Een paar dagen later was het zeil al aangekomen.  Door de winterprik zou het helaas nog wel even duren voor ik mn zeiltje in ontvangst kon nemen.


Vandaag was het dan zover: ik kon de fok ophalen aan mijn boot.
Ik moet zeggen: pico bello!  De verkoper heeft niet gelogen: het zeiltje is nog in prima staat en zijn prijs toch wel waard!

Ik mailde de man nog, met de vraag hoe hij nu aan zoveel tweedehands zeiltjes geraakte:
"Mijn zeilenverkoop is een een beetje uit de hand gelopen hobby. Inmiddels heb ik dan ook een hele verzameling zeilen liggen. Ook word ik zo af en toe door schippers benaderd met de vraag of ik toevallig iets passends heb liggen. Dat is enerzijds bewerkelijk. En het verleden heeft uitgewezen dat veelal dan een aankoop toch uitblijft, waarschijnlijk omdat men het er dan toch niet voor over heeft.
Ik doe mijn best om een zeil voor een reƫle prijs aan te bieden. Met tijd en wijle plaats ik dan advertenties op marktplaats.
Vorige week toevallig nog een genaker naar Belgie gestuurd en kreeg dit bericht retour;
     Genacker goed aangekomen te Oosterzele.
     groeten van een tevreden klant,
    Sam

En zoals ik u ook al mailde mocht men onverhoopt niet tevreden zijn dan neem ik het weer retour,

mvg Benno Elbers"

Benno is mijn inziens echt wel een aanrader als je een tweedehands zeiltje zoekt!

1 opmerking:

  1. Toen ik begon te lezen dacht ik al dat is vast een zeiltje van Benno. Ik heb mijn bruine genua via hem gekocht. En hij heeft mij eens een huikje opgestuurd. Helemaal gratis. Hij heeft inderdaad waanzinnig veel zeilen liggen. Grote kans dat deze man een passend zeiltje voor je schip heeft liggen. Prijzen zijn redelijk maar zeker niet goedkoop. Gefeliciteerd met je "nieuwe" fok.

    Groetjes,Bas.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!