Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

maandag 4 februari 2013

Werken aan het interieur

Voorbije weekend was niet alleen de buitenboord motor aan de beurt, maar ook het interieur:
ik werd er vorig zeiljaar een beetje 'ambetant' van dat de bakdeksels los liggen. Steeds die deksels onder de kussens opzij schuiven om iets in de bakken te zoeken, de deksels dan weer op hun plaats schuiven: het is mijn inziens niet echt ergonomisch.
Daarom had ik de deksels voorzien van piano scharnieren. Aan het deksel zelf zijn ze verlijmd met bruine TEC7, aan de bakken worden ze vastgeschroefd.

Naast deze bakdeksels was ook de 'walstroom' aan de beurt.
(één van) de vorige eigenaar(s) had helemaal vooraan in de punt een opvallend grote 'zekeringkast' gemonteerd. Hij nam steeds de walstroom aan boord via de ankerbak met een pakweg TWINTIG meter lange kabel. Alleen was die kabel erg dun bemeten: 2x0,75+0,75mm2, en deze was afgezekerd met een automaat van 16A. Totaal fout dus. Ik wou eerst en vooral die zekeringkast weg hebben: veel te groot en bovendien is er zowiezo al afgezekerd op de steiger zelf.
Ten tweede: 20 meter stroomkabel in je ankerbak is vragen om problemen, men heeft vaak al last genoeg met de ankerlijn alleen, laat staan als er nog eens zo'n lange stroomkabel bij in ligt.
Ten derde: ikzelf meer meestal aan met de kuip aan de steiger, en neem walstroom binnen via een eenvoudige haspel. Deze walstroom breng ik binnen via de kajuitingang.
Deze aanpassing is deels gebeurd, nu nog een eenvoudigere aansluiting voorzien onder de kajuitingang, waar de haspel ingeplugd kan worden.

Naast deze klus was nog het brandblusapparaat aan de beurt: dat is eindelijk opgehangen op een zeer goed bereikbare plaats.

We blijven bezig ;-)  Gelukkig maar, want dit klussen vind ik erg leuk, ik zou me anders aardig vervelen in de winter.  Al is het toch wel een dure winter hobby :D

Een overdreven grote en zware zekeringkast
op een voor ons onhandige plaats

2 opmerkingen:

  1. Je mag er niet 100% vanuit gaan dan de aardlekschakelaar op de wal altijd werkt. Zeker in oudere havens is de stroomvoorziening niet altijd optimaal. In dat geval ben je onbeschermd. Er zijn ook veel kleinere aardlekschakelaars te koop. Liever dubbel gezekerd dan risico lopen!?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zal één van de avonden eens kijken naar een compact verdeelbordje waar ik de aardlekschakelaar kan inbouwen. In elk geval moet die uit het zicht geplaatst worden, en lijkt me de ruimte binnen onder de kuip een geschikte plek.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!