Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

zondag 10 februari 2013

Belgian Boat show 2013


Eerst was ik het niet van plan om alweer naar de Belgian Boat Show 2013 te gaan, maar toen ik via Winning Sails gratis tickets kreeg, twijfelde ik toch.
Toen ik mijn dochter vroeg of ze ook mee wou, en ze daarop positief antwoordde, ging ik dan toch maar, en dat op de allerlaatste dag.

En ik had plannen: ik wou een lijst opmaken van de 'overgebleven' belgische zeilmakers: de puur belgische zeilmakers...
Tja, dan was ik gauw klaar! Er zijn er nog twee:  Wittevrongel en Winning Sails. Beide zeer sympathieke bedrijven die vooral kwaliteit willen en zullen leveren. Geen 'dozenschuivers' dus. Fabricatie in eigen land en meer nog: ze willen absoluut zelf komen inmeten, je moet dus niet met eigen afmetingen afkomen: ze doen het zelf. Enkel zo zijn ze zeker van hun geleverde zeilen. Wel: ik was gelijk overtuigd!
Er was nog een derde: Elvström. Zij hebben een filiaal in Antwerpen, en eentje in mijn favoriete haven: Bruinisse Marina. Maar het is niet echt belgisch want hun productie is elders. Reden: er is geen enkele belgische jongere die nog zeilmaker wil worden... Zeer jammer!
Het geeft vast een goed gevoel om nog eens onze locale economie te steunen als we belgische producten zouden kopen. Al wat je bestelt komt tegenwoordig uit het buitenland: goedkoop spul uit Hongkong, of zeilen uit Nederland... wij belgen moeten maar eens wat 'chauvinistischer' worden. Ikzelf geloof niet in globalisering. Kapitaal vloeit op die manier alleen nog vlugger naar de kapitalisten der aarde.

Ook ontmoette ik vele bekende gezichten, en ook onbekende die ik voordien alleen kende via internet.
Leuke babbel gehad op de stand van een eerder onbekende, en daardoor helaas ook alweer onbeminde, zeiler: Jonas Gerckens.  Zijn buur, Bert Bossyns, had ik vorig jaar kunnen spreken.
Verder ging ik even langs Riba trailers in verband met mijn zoektocht naar een trailer, en ook even langs Altaïr waar ik vorig jaar mijn cursusboeken ging afhalen voor het Algemene stuurbrevet.
Ook Yachting Moverbo en jachtcentrum Dintelmond kregen een bezoekje van me in het kader van een mogelijke winterberging op de wal voor volgend jaar.

Het was bovenal een leuke beurs en de nieuwe aanpak beviel me wel in de eerste hal. Het doet was IKEA-achtig aan: je passeert effectief elk standje en dat werkte mijn inziens!
En zowiezo eens een leuke uitstap kunnen maken met mijn dochter die vroeg of laat hopelijk ook de zeilmicrobe oploopt :D


1 opmerking:

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!