Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

zondag 17 februari 2013

Bakje aanpassen of nieuw bakje maken?

Alweer een klusweekendje. Gelukkig beleef ik er veel plezier aan, ik heb medelijden met zij die een boot bezitten maar de pest hebben aan klussen ;-)
In elk geval: voor mij is dit klussen al even leuk als het zeilen zelf.

Zaterdag stonden de bakdeksels op het programma. En niet alleen de bakdeksels, maar er moest ook kattebakvulling in alle bakken want de kussens moesten weer aan boord. beetje vroeg, maar thuis lagen ze flink in de weg en dat kon helaas niet langer zo blijven.

Een toffe kennis kwam even op bezoek en hielp me meteen met het vullen van nylonkousen met deze kattebakvulling. Zo kregen we vier 'worsten' die in de bakken gelegd werden.
In één bak stond wat water. Geen spoor van waar dit water vandaan kwam, en dat heb ik helemaal niet graag!

Naast de bakdeksels wou ik ook de werkzaamheden voor de stuurautomaat afronden: het pinnetje in de helmstok, en de sokkel voor de automaat. Die laatste moest weer mee naar huis om nog wat aan te passen.

Zondag heb ik me op de bak voor de koelbox gestort. Die bak is meteen ook de toegangstrap tot de kajuit. Vernuftig ontworpen door de vorige eigenaar maar net drie cm te laag voor onze koelbox, dus die moest verhoogd worden.
Uiteindelijk besloot ik maar gelijk een nieuwe te maken in plaats van geknoei met houten latjes om de bak dieper te maken.

Als laatste: een vloertje voor de benzinetank.
Voorbije zeiljaar zette ik de benzinetank op een set oude kussens, in de bak achteraan, maar dat is geen goede optie. Nu heb ik, zo goed als ging, een vloertje gezaagd uit zo'n tuintegel in Bangkirai.
Volgende keer aan boord even uitproberen en eventueel nog wat aanpassen.

Al bij al weer een vruchtbaar weekendje!

De helmstok sleepte steeds over de rand van de spiegel.
Een 'stopperschroefje' moet dat verhelpen.

De kuipbakken bleven niet open staan.
Een simpel touwtje en dat probleem is opgelost ;-)

2 opmerkingen:

  1. Volgens mij moet jij voortaan elke twee jaar maar een andere boot kopen anders heb je 's winters niets te klussen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ga ik toch maar niet doen, want dan wordt het pas echt een dure hobby ;-)
    Na deze boot zal ik maar eens beginnen aan die lange lijst klusjes in huis :D

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!