Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

zondag 3 februari 2013

Een nieuwe impeller in een Mercury Fourstroke 6pk

Vandaag nog een klusdagje. Deze keer, en vooral omdat heel even de zon kwam piepen, de buitenboord motor onderhouden. Het is een Mercury Fourstroke 6pk uit 2010.
Wat ik alvast wou doen was de impeller vervangen. Ik ben zeker geen onhandige, dus dat doen we lekker zelf he!
Naast de impeller een korte revisie gedaan, maar alles was keurig in orde. Hoort ook wel zo gezien zijn recente bouwjaar.

Ik ga hier geen handleiding neer typen, de foto's zeggen vast genoeg, met hun onderschrift.
Zet in elk geval EERST de motor in zijn achteruit, alvorens aan deze stappen te beginnen.

Een service-manual van een vroegere motor-versie vind je hier.

Stap 1: de schakelstang tos maken

stap 2: het schroefstuk losmaken
door de twee bouten los te vijzen
Stap 3: het hoedje van de impeller los maken

Stap 4: het hoedje van de impeller verwijderen


De oude impeller: nog niet versleten...
Bij het plaatsen van de nieuwe impeller zeker op
het kleine pinnetje letten dat in de uitsparing van
de as zit!!!

De nieuwe impeller in het hoedje stoppen
en weer monteren. Let op de draairichting van de impeller!

Schroefstuk herplaatsen en de schakelstang weer vast zetten
(Opgelet: motor in ACHTERUIT zetten!)

1 opmerking:

  1. De impeller, dat zal ik nu ook eens trachten te doen, Kris! Bedankt voor je posts, ze bieden een degelijk houvast! Sam, van de Spetter.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!