Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

donderdag 1 november 2012

Nieuwe helmstok... en reparaties aan het roer

Eén van de persoonlijke zaakjes aan boord zijn niet meteen het horloge en de zonnebril van de schipper, maar ook de helmstok.
Klinkt misschien gek, maar een 'eigen' helmstok, het heeft wel iets.

Destijds had ik voor mijn Laser een mooie houten helmstok gemaakt, zeker niet mn eerste die ik gemaakt heb, maar het gaf een persoonlijke toets aan dat hoopje polyester en aluminium.
De vorige helmstok was die van mijn vorige boot, de Selia.

De helmstok van de Second lag me niet zo goed in de hand, en bovenal: er zat heel veel speling op.
Daarom besloot ik het roer en de helmstok onderhanden te nemen.

Het roer heeft twee herstellingen ondergaan: inkleven van het busje voor de as van de helmstok, en herstelling van twee gebarsten hoeken aan de roerkoning.
verder heb ik de antifouling afgekrabd, zodat er in het voorjaar twee propere lagen op kunnen. Ik zag dat onder de lagen antifouling minstens één laag metaal-achtige coating zit. Zou die ook dampwerend zijn?
In elk geval heeft dit roer geen osmose, OEF! Een tweede keer zo'n klus als aan mijn Selia vorige winter zie ik niet erg zitten...

Als laatste de raamrubber van het luik vooraan. dat luik moet vroeger aardig gelekt hebben want zowat alle houtwerk vooraan had sporen van vocht en rottigheid.
De vorige eigenaar had dan de plexi van het luik proberen dicht te kitten met transparante siliconen, maar de lek kwam vast niet daar vandaan, maar via de versleten dichtingsrubber.
Die rubber heeft maat 8x8mm. Om een extra dichting te krijgen heb ik die niet alleen vervangen door nieuwe, maar er bovendien een strookje van 1mm dikte bovenop gekleefd. Nu zal het zaakje zeker dicht zijn!
Die rubbers heb ik gehaald bij Leon Smet in Borsbeek, super service!


Foto's zeggen meer dan woorden, dus de rest laat ik aan de afbeeldingen hieronder over ;-)

Rubber voor het luik dikker maken

Alle rotte hout uit het gat voor de as krabben

Busje aan beide zijden dichtkleven met ducktape

Gat onderaan toe kleven met ducktape
en gat vol gieten met epoxy

Het afgesloten busje in de opening steken

Busje op zijn plaats

Schade aan roerkoning hersteld met Hempel Epoxy filler.
Leuke is dat die epoxy, eens gemengd, zo goed als dezelfde kleur heeft als de gelcoat

Antifouling van het roer krabben met een verfschraper,
dat gaat nog het beste

Metaalachtige laag onder de oude antifouling...
wat zou dat zijn?
De spleet tussen de kader van het luik en het luik zelf vooraan:
flinke spleet van pakweg 6 mm!

1 opmerking:

  1. Hallo Kris,
    Ik betwijfel het of een lekkage veroorzaakt kan worden door een slecht sluitend rubber.
    Volgens mij moet er dan een flinke laag water over het dek lopen.
    De rand van het luik zit toch ook weer wat hoger, daar moet het ook weer overheen komen?
    Ik heb zelf ook een lekkage aan het luik. Maar bij mij is het overduidelijk dat de kitlaag tussen het aluminium frame en het plexiglas is uitgedroogd. Bij regen zie ik het water hier tussen als ik het plexiglas druk.
    Ik heb al een tube sekaflex liggen om het raam eens los te halen en opnieuw te monteren met "verse" kit.
    Volgens mij houdt gewone siliconenkit niet goed genoeg om hier een lekkage te dichten.
    Maar als het venster onder een afdekzeil zit gedurende de winter dan is het sowieso geen korte-termijn probleem.
    Groeten,
    Gerard

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!