Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

vrijdag 2 november 2012

Slangen vervangen, maar toch nog niet gerustgesteld

Deze morgen reed ik weer naar de boot, om er de slangen van de kuipafvoeren te vervangen.
Die slangen hadden hun tijd wel gehad dacht ik, en ik wou ze meteen iets anders aanleggen zodat er iets minder korte bochten in zaten.

De slangen lopen nu van de stuurboord afsluiter naar de bakboord kuipafvoer, en omgekeerd.
Als slang had ik bij Leon Smet nieuwe transparante kunststof slang gekocht, met een blauw spiraal er in. Zeer stevige slang. Alleen is het een binnendiameter 40mm, en de oude slangen had ik met een schuifpasser gemeten op 39mm.
De koperen aansluiting op de bakboord afsluiter is blijkbaar ook een ietsje smaller dan de stuurboord aansluiting. Heel vreemd.
Toen ik de slang op die bakboord aansluiting schoof ging die er vlot overheen. Na het plaatsen van de spanbandjes bleek ook dat die heel lichtjes lekte. Dju!  Slang er weer af, en er een laagje rubber tape rond gedraaid. Daarna de slang er weer overheen, en de buisklemmen ietsje hoger gezet. Die buisklemmen heb ik dan met een steeksleutel aangedraaid.
Na een uurtje zag ik nog geen lekken, dus ik vermoed dat het nu wel ok is.
Toch vind ik het maar eng, zo'n huiddoorvoeren onder de waterspiegel. Zijn die doorvoeren wel sterk genoeg als je er zo'n bolafsluiters op zet, of aan die slangen zit te sleuren en te duwen?

Na -dit 'slangen-avontuur' was het de beurt aan het luik vooraan. Daar ging nieuwe raamrubber in.
Maar helaas: de rubber zit strak maar ik merkte dat de raamkader wat krom is. Aan beide zijkanten van het luik gaapt nog steeds een spleet.  Daar moet moet aan de binnenzijde van de kader nog een dikkere rubber op.

Als laatste heb ik alle rotte hout opgekuist, de resterende rotte delen weg gezaagd en nadien de te vervangen stukken opgemeten. Dat houtwerk komt dus wel goed.


Extra stukje rubber tape er omheen,
maar die zit maar deels tussen de buisklem...

De rotte hoek aan stuurboordzijde

De elektrisciteit vraagt zeker ook voor aandacht

Wat een geknoei!

Ola, de wandbekleding lost...

De de rotte hoek aan stuurbord opgekuisd
en opgemeten


Nieuwe rubber in het luik

Ow... de kader van het luik is krom.
Er zijn nog spleten!

Dubbele buisklemmen op de aanvoer
voor het pomptoilet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!