Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

zondag 8 februari 2015

Sail Ya krijgt een bijbootje

"Je kan elke euro maar één keer uitgeven."

Tja, dat wordt dan wikken en wegen.
Ik had een aardig aangedikt wensenlijstje voor dit zeiljaar:
nieuwe genua, nieuwe kussen met nieuwe hoezen, easy lock valstoppers, een bijbootje, nieuw zeilpak, betere zeilschoentjes, nieuwe gordijntjes, handlenspomp, ...
Elke eigenaar van een zeiljachtje kent dit wel: een erg lange wishlist, alleen de spaarrekening wil niet mee :P

Uiteindelijk viel de genua er af voor dit jaar: de zeilen die ik heb doen het nog wel.  Ook de valstoppers vielen er af: er is onder de buiskap helaas onvoldoende ruimte voor een goede opstelling.
En mn zeilpak houdt het gerust nog een jaartje uit.

Wat de short list wel haalde was een bijbootje.
De meeste rubberbootjes zijn nogal prijzig, onder de 500 euro wordt het al heel moeilijk om iets te vinden dat aan alle eisen voldoet:
- compact op te bergen
- compleet met pomp en roeispanen
- opblaasbare bodem (beter om te slepen)
- niet te klein, niet te groot

Ik informeerde bij een zeilkennis, die zo'n bijbootje kocht vorig jaar, en hem meesleepte tijdens zijn oversteek naar Engeland. Hij mailde me een link door, en het type dat hij gekocht had.
Gezien hij er erg tevreden van was, twijfelde ik niet lang en bestelde er eentje.
Het werd een Jilong Cheyenne V 300.


Ik zag een paar reviews over het bootje, en die waren best wel positief:

"Gelukkig was het vorige week meteen mooi weer, dus kon de boot gelijk uitgeprobeerd worden. Wat een plezier hadden ze! Dus wat dat betreft nu al een goede aankoop. Het opblazen heeft ons verbaasd. Wat ging dat snel met de bijgeleverde pomp!"


"Voor deze zeer scherpe prijs bevalt de boot uitstekend"

"Fijn bootje voor een zachte prijs. Heb er een klein buitenboordmotortje achter gehangen."


Mijn plan dit jaar, om eens tot in Oostende te zeilen, vereist toch enige vorm van reddingsvlot of zo, en daarvoor lijkt deze rubberboot best wel geschikt.

Dit zeiljaar zal de Sail Ya dus een bijbootje meeslepen :P



2 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd, klinkt als we zijn in verwachting :-) Wanneer is de bevalling!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voorzichtig Kris: een bijbootje is geen reddingsvlot... Reken daar niet teveel op: het waait weg, loopt vol en/of slaat om! Met slecht weer kan je het hooguit als reddingsboei gebruiken. Maar in nood: alle kleine beetjes helpen!

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!