Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

zondag 19 januari 2014

Kalkaanslag verwijderen

De warme winter blijft maar voort duren. Ongelooflijk: midden januari en het lijkt wel lente.
Op zich vind ik dat best leuk maar een akelig gevoel bekruipt me want het zijn duidelijke tekenen dat ons klimaat opwarmt en het weer zal steeds extremer worden.
(de vorige winter was dan weer flink koud en duurde haast een eeuwigheid...)

Eerst werkte ik de toiletruimte af. Het deksel werd mooi wit gelakt en voorzien van een scharnier.
Zodra ik de juiste plaats kan bepalen, monteer ik het vergrendelingssetje dat bij de porta potti was.
De kabel van de transducer (dieptemeter) is nu netjes weggewerkt.



De bakken in de 'leefruimte' waren iets te lang naar mijn zin. Met een oude isolatieplaat, gekregen van een buurman, maakte ik tussenschotten. Zo krijg ik kleinere bakjes waarin ik mijn levensmiddelen kan bewaren zonder dat ze 'rond slingeren' tijdens het varen.

Belangrijkste klus was evenwel de romp: de geplamuurde gaatjes moesten glad geslist worden en nadien opgepoetst met polijstpasta. Eigenlijk wou ik die pasta eerst niet gebruiken omdat de gelcoatlaag intussen erg dun geworden is, maar nood breekt wet.


Naast deze geplamuurde plekken, wou ik ook komaf maken met de kalkaanslag boven de waterlijn.
Met een sproeibus, gevuld met azijn, besrenkelde ik de ganse strook en liet de azijn inwerken.
Wat later poetste ik reeds een flink deel van die bruine aanslag weg, maar echt helemaal weg lukte niet.
Met de polijstpasta gaat de rest er makkelijk af, maar dan maak ik de gelcoat nog wat dunner en dat lijkte me nu geen optie.

De volgende warme winterdag wil ik de romp in de was zetten, dan is het bovenwaterschip er weer helemaal klaar voor ;-)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!