Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

zaterdag 23 maart 2013

Nieuw elektrisch schakelpaneel

Einde maart: sneeuw!
Yep, weer of geen weer: klussen!
Onderweg kreeg ik al een sneeuwbui over me heen, en dat zowat einde maart. Motiverend is anders :D
Deze langgerekte winter begint danig te vervelen: ook al klus ik erg graag aan de boot, toch wil ik nu wel stilaan gaan genieten van al mn werk.



Maar goed: eens in de haven repte ik me naar de boot. Binnen voelde het helemaal niet zo koud aan, al was het er maar 4°C.
4°C: moet kunnen!
De gure wind buiten, zo'n 6 beaufort, maakte het aan dek totaal onhoudbaar.
De klusjes beperkten zicht dus tot alles wat in de kajuit moest gebeuren.
Eerst even de lade van de keukenblok terug plaatsen. Die stropte nog teveel, en na wat schuurwerk, schuift ze nu vlotjes in en uit.


de nieuwe barometer.
Ook de nieuwe barometer werd geplaatst.
Als laatste de meest lijvige klus: een nieuw schakelpaneel. Alles netjes afgekoppeld van het oude paneel, het nieuwe geplaatst en alle kringen weer aangesloten.
Eigenlijk was de belangrijkste reden dat kring 8 - de stuurautomaat- niet meer werkte. op het oude paneel waren verschillende lassen gelost, en in plaats van herstellen koos ik voor een nieuw paneel.

Na een test bleken alle kringen te werken, behalve... de stuurautomaat.
Alle stekkertjes gecontroleerd, alle bedrading voor dat stopcontact nagekeken, geen fout te vinden...
Bleek de zekering in de stekker voor de stuurautomaat doorgebrand. Het was een 8A-zekering. Deze vervangen door een 10A zekering, zoals ook voorgeschreven in de handleiding, en opnieuw geprobeerd, maar ook die zekering brandde meteen door. Wat is er mis?

Ik vermoed dat het de automaat zelf is, en dat is knap lastig als je zoiets per postorder besteld hebt...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!