Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

zaterdag 2 maart 2013

een korte mastinspectie, en een onverwacht tochtje

Ik had een kei vriendelijk koppel opgetrommeld om mee de mast neer te halen voor inspectie.
Dat het zo één van de leuke dagen in het jaar wordt waar van alles gebeurt op het onverwachte, had ik echter nooit verwacht.

vloertje voor de benzinetank
's Morgens rond 8u20 kwamen mijn kennissen aan, vol met werklust en energie.
Na een autorit met veel 'getetter' (ik ben echt een spraakwaterval soms...) arriveerden we in de haven.
Eerst moest er een vloertje geplaatst worden om de benzinetank te dragen, en het dekzeil moest er af.
Nadien werd de motorsteun in de teak olie gezet, en kon de motor er op.
Plan was om even uit de plaats te varen tot aan het grasveldje aan de overzijde en daar de mast neer te leggen maar toen we los gooiden, merkte ik dat de motor in zijn vooruit stond als de hendel op neutraal gezet werd, en als ik in achteruit schakelde, kwam de motor in zijn neutraal. Er was dus duidelijk iets mis.
Hier zat het foutje...
Net dan passeerde er een collega-zeiler die ook meewerkt aan het solo-sailing forum. Hehe, wat een verrassing! Hij parkeerde zijn boot prompt op een lege plek en kwam helpen aan de boot. Jongens jongens, zoveel hulpvaardig volk zeg!
De motor geraakte vrij vlot hersteld en kon weer op zijn plaats.
We bespraken de noodzakelijkheid om naar dat grasveldje te varen en kwamen tot de slotsom dat het ook wel even gauw zo kon, zonder de boot te verleggen, de haven is immers tot nog aardig leeg. In de weg zitten, gaat die mast nu nog niet.
Dus de mast ging neer en we konden hem gauw inspecteren. Alles zag er prima uit.
Meteen ook de grootzeilval vervangen door een rood-witte val.
Ik was wel wat te haastig, want ik had me voorgenomen om de hele mast te fotograferen en dat ben ik toen even vergeten...
De mast ging weer recht, maar toen werd er een spanner van het stuurboord topwant krom getrokken. Dju... maar goed, dat kan ik nog vervangen als de mast recht staat.
Mast recht, alles weer op zijn plek.
Mijn zeil-collega stelde voor om eens, als eerste tochtje van het jaar, naar De Heen te tuffen en daar een koffie te drinken in taverne Goeleven. Puik idee!
Het koppel dat ik mee had kon al gelijk een klein tochtje meevaren zo, gezellig!
Na een verkwikkende koffie of trappist vaarden we terug.
Net dan passeerde Fabian van Watersportwinkel Steenbergen. Hij kwam mijn helmstokverlenger leveren, en nog een paar zaakjes.  Handig zo!  Na een babbel ruimden we de boot wat op, en trokken naar huis.

Hartelijk dank alvast voor al die helpende handen!




2 opmerkingen:

  1. beste zeiler,
    ik lees met veel interesse je blog, want ik ben sinds 2 jaar ook in het bezit van een FS22 (1984).Het strijken van de mast vind ik nog steeds een lastig klusje, jij strijkt ook mbv spinakerboom?(en hoe houdt je de mast in het midden van de boot tijdens het strijken/hijsen?)
    mvg,
    Helmich

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik had een sprenkel geknutseld uit hout, maar omdat we met zijn vieren waren, hebben we die niet gebruikt. Ik moet toegeven dat ik de volgende keer de sprenkel WEL ga gebruiken hoor. Het was knap lastig om de mast weer deftig recht te zetten.
    Ik hoef mijn mast nooit te strijken tijdens het zeiljaar, enkel na het seizoen, dus echt moeite om hem in het midden te houden bij het strijken had ik niet.
    Waar is uw vaargebied?

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!