Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

zaterdag 16 maart 2013

De laatste klusdag?

Alweer steenkoud!  Stopt die winter dan nooit?
Eigenlijk wou ik vandaag voor de eerste dag dit jaar gaan zeilen maar de weergoden beslisten er anders over.
Amper 4°C en een goeie 5 Bf, dat is voor een eerste zeildag niet meteen ideaal te noemen.
Dan maar de kluslijst verder afwerken.
Het was alvast een vruchtbare klusdag:

  • De helmstokverlenger eindelijk gemonteerd
  • Het 12V-circuit getest en goed bevonden. De batterij-monitor geeft wel iets minder aan dan er werkelijk aan spanning is, maar beter zo dan andersom ;-)
  • De giek en neerhouder terug geplaatst.
  • De blokken aan de mastvoet werden beter gemonteerd, en dat op een heel simpele wijze: dun Dyneema touw, en dat met pakweg 10 omwikkelingen rond de mast. Dat zal wel sterk genoeg zijn.
  • De grootzeilval is nu voorzien van een snelsluiting.
  • Het 230V-circuit is afgezekerd met een 10A automaat. De differentieel zit er momenteel niet tussen... wegens gebrek aan een deftige behuizing daarvoor.
  • Het nagelnieuw klokje (gekregen voor mijn Valentijn :D) geplaatst. Nu kan ik nooit meer te laat naar huis vertrekken...
  • Het salontafeltje voor de kuip is nu ook klaar.


Vanwege de sterke wind heb ik meteen de moeite gedaan om opnieuw dubbele landvasten te leggen, dat geeft toch nog altijd een veiliger gevoel tijdens de werkweek ;-)

Als laatste: de steun voor de stuurautomaat. Die moest alweer mee terug naar huis voor aanpassingen. Hopelijk geraakt hij nu volledig in orde, want dit is nu al de derde keer dat hij mee terug moet...

Net toen ik naar huis wou vertrekken passeerde er een kennis. Die heeft wat verderop een Etap 22 liggen. Hij liet weten dat hij te koop staat omdat hij een Etap 28 op het oog heeft.
Geinteresseerden geven maar een gil ;-)

Het 'salon-tafeltje'

Blokken korter bij de mast dmv Dyneema touw

Mijn Valentijns-geschenkje: lief he!

Eindelijk werd de helmstokverlenger gemonteerd

1 opmerking:

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!