Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

maandag 1 april 2013

Eerste vaardag van het jaar?

Dankzij mijn vriendin heb ik weer
handige opbergzakjes!
Zaterdag: grijs weer, steenkoud, af en toe sneeuw.
Zondag: af en toe zon, 3 Bf, 5°C.
Bon, met zo'n weerbericht besloot ik om zondag de eerste vaardag te houden, maar helaas: het werd geen echte vaardag, eerder een laatste klusdag. Er viel met momenten wat sneeuw, de zon was nauwelijks van de partij en daardoor voelde die 3 Bf echt guur aan.
Watersportwinkel Steenbergen kwam tussendoor nog wat spulletjes leveren.
Het grootzeil ging er op, de hoes er over, nog wat andere klusjes en daarna huiswaarts.

Droogpak: de perfecte windstopper
Maandag: zeer zonnig, 7°C maar wel 4 Bf...
Omdat ik domweg de batterij vergeten was daags ervoor, moest ik zowiezo terug. En omdat ik daar dan toch was, wou ik uitvaren richting Krammer.
De wind was echt snijdend. Ik had hem even gemeten en het resultaat deed me besluiten om toch maar niet te zeilen: 12 a 16 knopen was me iets teveel voor een eerste keer.
Ik wou en zou varen, dus ging de motor aan en tufte ik eens verder land inwaarts, richting Steenbergen.
Jongens, dat was koud! Onderweg gingen de handschoenen aan en ik was erg blij dat ik mijn droogpak aangetrokken had. Als zo'n pak waterdicht is, is het zeker ook winddicht.

De zon was redelijk vaak van de partij en ik had het zonnepaneeltje in de kuip gelegd. Dat laadde de batterij aardig op.

Eens terug in de haven was het een knap lastig aanlegmanoeuvre: achteruit de ligplaats in, tegen de wind in, en dat solo. Maar het lukte uiteindelijk redelijk goed.

Hopelijk hebben we de volgende zeildag evenveel zon, maar het mag gerust 10°C warmer zijn ;-)

Zondag: weinig wind, maar steenkoud

Het zonnepaneel heeft de batterij
helemaal opgeladen

Onderweg nog eens de 'Ad-truc' oefenen ;-)

Ligt daar nu een vliegtuig in die tuin?

1 opmerking:

  1. Het is altijd weer een genot om je verhalen te lezen. Ik hoop dat de kou uit de lucht is als ik naar Nederland kom om mijn bootje klaar te maken voor de SmallShipsRace.

    Is het probleem met de stuurautomaat al opgelost?

    Ik heb ook mijn automaat met 10A gezekerd. Normaal is het verbruik onder de 2Ah, maar als het schip uit het roer loopt en volledige uitslag vraagt, is het meer dan 5A (had eerst 5A gezekerd).

    Ik heb mijn automaat niet op mijn schakelpanel, maar direct op de accu (eigenlijk + en - strip, want twee gescheiden systemen aan boord). De reden om niet op schakel paneel te hebben:
    - Voorkomt dat passagiers de 'verkeerde' licht switch uitzetten
    - Vaar veelal solo, als ik de spanning volledige van het systeem af moet halen, werkt mijn automaat nog.

    Ik heb er wel een 'verborgen' schakelaar op zitten en een zekering tussen de plus draad.

    Groetjes,
    Robert
    SY Perogivi

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!