Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

vrijdag 25 april 2014

Neerhouder en onderlijkstrekker vanuit de kuip?

Nu ik een gloednieuw grootzeil heb met losse broek, wil ik de neerhouder en de onderlijkstrekker bedienbaar maken vanuit de kuip.
Daarvoor moet ik blijkbaar wel aardig in de geldbuidel tasten...

de bestaande omleidblokjes naast de mast, voor twee vallen, moet ik vervangen. Helaas is er geen ruimte voor een 3 schijfs-versie, dus moet ik er 2x2-schijfs op elkaar monteren. Spinlock heeft die.




de bestaande klampen op het kajuitdak nemen veel plaats in, en kunnen maar twee lijnen bedienen. Die moeten weg, en wil ik vervangen door valstoppers. Jammer genoeg zijn ze erg duur (en hebben een minimale valdikte van 8mm nodig).






Kleinere curryklemmen voor de
dunnere lijntjes
Met gebruik van curryklemmen kan ik kleinere gebruiken voor de dunnere lijnen.










Mijn vraag dus: is een curryklem een goed alternatief voor zo'n valstopper? De val wordt dubbel rond de lier gelegd en dan in de klem. Even rondvragen dus.

Met valstoppers kom ik op een totaalprijs, zonder de lijnen, van pakweg 470 euro, met curryklemmen zou dat rond de 400 euro komen, toch een mooie besparing.

Weinig plaats voor uitbreiding

De sokkel voor de bestaande omleidblokken is nauwelijks groot genoeg

Grotere curryklemmen voor de 8mm-vallen

1 opmerking:

  1. Het aantal lijnen naar de kuip bij mijn FS-22 standaard 4 lijnen.
    Ik heb rechts van de kajuit nu de grootzeilval en de giek-neerhouder lopen.
    Links zaten standaard bij mij de fokkeval en spinakerval.
    Omdat ik niet met spinnaker vaar heb ik de spinakerval gewoon naar de mast opgebonden en hier een lijn naar mijn cunningham-hole gemonteerd.
    Ik geloof niet dat ik gelezen heb dat jij een cunningham-hole in je zeil hebt.
    Volgens mij heb je dan nu nog 1 valstopper vrij .
    Als je dan ook de spinakerval naar de mast opbind heb je 2 stoppers vrij.
    Als je al met spinaker vaart kun je dan bij licht weer beslissen om de spinnaker naar de kuip te leiden en bij zwaar weer de onderlijkstrekker of de giekneerhaler welke je het meest mee wilt varieren. De andere lijn zet je dan op de mast vast.

    Groeten,
    Gerard

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!