Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

maandag 7 april 2014

De eerste beproeving voor het nieuwe want

Zondag was de eerste echte test voor het nieuwe want.
Windfinder beloofde 11 tot 18 knopen bij grijs weer.
Een collega van me ging mee. Normaal stond de controle van het toplicht op het programma, maar bij een miezerige regen en redelijke wind leek me dat niet de moment. Het licht werkt niet en slechter kan het daarboven niet worden.
Ook staat mijn windex verkeerd, maar een zeurpiet die daar op let :D

De zeilmaker had vrijdag mijn nieuw grootzeil ingekort en nu past het perfect! Maar gezien de wind schatte ik in om toch maar een reef te steken, ook al voelde het vanop mijn redelijk beschutte ligplaats helemaal niet nodig.

Eens het Volkerak op bleek de keuze voor een reef zeker niet idioot! Ik greep naar mijn handwindmeter en bij een halvewindse koers (schijnbare wind krek dwars) mat ik 11 a 13 knopen met een maximum op 22 knopen.  Die reef mocht er zeker wezen!

De nieuwe verstaging deed het prima, maar op de terugweg moesten we veel scherper en kreeg de Sail-Ya af en toe een flinke helling waarbij de verstaging aan lij alsnog wat los kwam.  De stagen moeten dus nog strakker. De voorstag boog soms flink door, ook al was de fok heel strak aangetrokken. Moet ik de achterstag dan nog harder doorzetten?

Kennissen van me in Friesland hebben net een spanningsmeter voor dat want aangeschaft. Misschien moet ik dat ook maar eens overwegen...

In elk geval: de mast staat nog recht en heeft vlagen van 22 knopen mooi doorstaan. Ik denk dat ik het zaakje nu wel kan vertrouwen.


1 opmerking:

  1. Nou Kris, 'wantspanner net aangeschaft': we gebruiken hem al jaren tot volle tevredenheid!

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!