Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

maandag 21 oktober 2013

Eerste klusdag

Zoals elk jaar vlieg ik er meteen in, en door de jaren heen werden mijn verwachtingen van wat ik op één dag kan doen steeds groter.
Helaas, ook deze keer was mijn lijstje langer dan de tijd die ik er voor had.

Allereerste probleem om aan te pakken: de geloste kit rond de kiel.
Die is nu helemaal weg gehaald en nu kan alles minstens een weekje drogen.
Plan is om alles na het drogen proper te maken, de antifouling rond de sleet wegkrabben, ontvetten met aceton en nadien alles weer opvullen met TEC7 (de kleur maakt niet uit :D  )

Tweede prangend probleem: de lek boven het keukenblok.  Toen ik de boot op de wal liet zetten, zag ik dat mijn keukenblok/gasvuur weervol water stond. Die lek moet ik dus DRINGEND grondig aanpakken. En natuurlijk brengt de nacht steeds raad, al was het dus de voorbije nacht... dat werkje krijgt een vervolg bij de volgende klusdag.

Deukje in de afvoerslang...
kan deze deuk kwaad?
Derde klusje werd de afvoerslang van het keukenblok. Vorige winter probeerde ik het al: de slang koppelen op de afsluiter aan de romp. Ook nu ging dat helemaal niet vlotjes. Uiteindelijk nam ik de haardroger, verwarmde de slang wat... en lap: een deuk in de slang tijdens het wringen... ik weet helemaal niet of deze deuk kwaad kan.

Laatste klusje die dag: de originele fokkeschootklemmen verwijderen.  Die oude klemmen stonden wat vervelend als ik solo zeilde. Onder flinke helling moest ik helemaal naar de lij-zijde duiken om de fokkeschoot te lossen en dat vond ik maar akelig.  Ik besloot om voor een opstelling te kiezen zoals destijds in mijn 420: curryklemmen waarbij de fokkeschoot makkelijk gelost en geklemd kan worden.
De gaatjes van de oude klemmen heb ik opgevuld met kneedbare epoxy.  De nieuwe klemmen komen op de opstaande rand. Binnenin kleef ik meranti blokjes met epoxy. Op die manier wordt de kracht op de nieuwe curryklemmen flink verdeeld.

Vlak voor ik naar huis keerde nam ik nog de spanners van het hoofdwant mee, die kan ik thuis eens goed reinigen en smeren.

Osmose?
Gelukkig niet, de belletjes zitten enkel in de antifouling.

Hier en daar toch een flinke spleet rond de kiel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!