Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

donderdag 31 oktober 2013

Antennemast met radar reflector

Vandaag had ik vrij genomen om aan de boot te klussen.
Omdat mn vriendin de auto nodig had, bleef ik thuis om te klussen, en kwam de antennemast op het to-do lijstje.
Zo'n onding kan je eender waar hangen, maar het moet eigenlijk goed gefixeerd geplaatst worden, en wel net zoals het op tafel zou staan.

RVS antennemast
Wat de antenne betreft moet die eigenlijk zo hoog mogelijk, en dan is de masttop uiteraard het beste. Maar ik denk er persoonlijk anders over: ik ga geen oceanen trotseren, zelfs geen Noordzee, dus hoeft die antenne voor mij niet zo hoog. Bovendien blijft de doorvaarthoogte voor mijn bootje dan binnen de perken, en blijft de antenne binnen 'handbereik'. ik koos voor een antenne mast, gemonteerd op de zeereling achteraan.
De verplichte radarreflector komt ook in die RVS mast.

Als mast werd het een RVS-buis van buitendiameter 25mm, en wanddikte 2mm. Dik en stijf genoeg!
Die kon ik betaalbaar op de kop tikken bij RVSonline.nl.

Ophanging antenne-sokkel
Voor de ophanging van de antenne sokkel koos ik voor 4mm dikke RVS draadstang, en wat de ophanging van de reflector betreft: dat fikste ik met een aluminium latje dat ik naar believen kon plooien en boren.

Tegen alle verwachtingen in ging deze klus voorspoedig!

Nieuwe epoxylaag op het roer
Het roer was een kleine tegenslag: zoals ik eigenlijk wel verwachtte is de laatste epoxylaag losgekomen en kwam in pellen los. Die laag heb ik zoveel mogelijk los gekrabd en opgeschuurd, maar de nieuwe epoxylaag bleek ook kringen te trekken. Nochtans is het roerblad bijzonder goed voorbereid en ontvet met aceton.
Ik noemde mezelf haast een epoxy-expert maar moet helaas op mijn stappen terug komen. De oorzaak is me deze keer een echt raadsel.

Ophanging top radar reflector

Ophanging voet radar reflector

Radar reflector gemonteerd

1 opmerking:

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!