Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

zaterdag 26 oktober 2013

Alweer tegenslag, maar misschien is het wel een voordeel :D

Vandaag was het een lange dag...
Om 9u stond ik al bij de zeilmaker in made, zeilmakerij Van Der Werf.
Een dik uur was ik daar met de zaakvoerder in de weer om de wantspanners uit te zoeken, een toplicht, een tule voor de afvoer van het spoelbakje, en een set curryklemmen.
Daarna reed ik door naar de boot, om aan mijn kluslijstje te beginnen.

Maar dat verliep weeral veel stroever dan verwacht: de slangen van de kuipafvoeren vervangen, en er de 45°-bochten op zetten sloeg weeral dik tegen.
De 45° bochten wezen de verkeerde kant op als ze helemaal aangetrokken zijn, en dat kon niet, dus werd het zoeken en passen tot het zaakje waterdicht was.
Om dit te testen deed ik gewoon de afsluiters toe en goot de slangen vol met water.
Uiteindelijk lekte er niks meer, dus dat is volgens mij ok.

De kit rond de kiel ging wel goed. Dat was vrij snel gepiept.






Als laatste wou ik de onderwater WC verwijderen. Ik ontdekte dat de beide huiddoorvoeren los zaten! Het is me een totaal raadsel dat die nooit gelekt hebben! Ik kon de kraan op de toevoer makkelijk verwijderen en de huiddoorvoer naar buiten duwen. De kraan van de afvoer zat muurvast, maar de huiddoorvoer niet, dus die duwde ik ook naar buiten en sleep er dan de kop af.
Beide gaten moeten nu snel dichtgemaakt worden met epoxy, voor het te koud wordt.

De lek boven het keukenblok heb ik ook gevonden: de vorige eigenaar had het verzuimd om alle oude gaten dicht te maken alvorens de nieuwe teak latten te plaatsen. Langs die rij gaatjes lekte er gestaag regenwater naar binnen.
Die gaatjes zijn nu aan het drogen, simpelweg door er wc-papier in te draaien :D (trucje van uit de tijd dat ik fanatiek aan windsurfen deed en planken herstelde).

Als laatste de curryklemmen voor de fokkeschoot: gaatjes geboord en verstevigingsblokjes binnenin gekleefd. De montage van de klemmen zelf is voor later.

Tegen dat dat allemaal klaar was, werd het ruim tijden om naar huis te rijden, maar eerst het dekzeil stevig vastmaken, want er zou een storm over trekken...




De 45° bochten: of ze nu een verbetering zijn is maar de vraag

Ik wou gewoon een stop op de huiddoorvoeren schroeven,
maar als de huiddoorvoeren los zitten kan ik beter de gaten toe maken


Huiddoorvoeren verwijderd,
en gaten toe gemaakt met tape

Hier komen de klemmen voor de fokkeschoten

Even de gaatjes drogen met... WC-papier

Verstevigingsblokjes voor de curryklemmen



Losse huiddoorvoeren, dat moet toch lekken?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!