Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

vrijdag 1 november 2013

Radiatorslang voor de kuipafvoeren?

Vandaag was de afvoer van het keukenblok aan de beurt, en opnieuw de kuipafvoeren.
Maar ik kon helaas niet meteen aan het werk: de maststeun achteraan is door de storm over gewaaid, de mast weggeschoven.
Enkele lijntjes van het dekzeil waren doorgeschuurd.
Gek dat de boot naast mij, met de mast nog rechtop, helemaal niks voor heeft...

Eerste klus:
De slang van het keukenblokje. Dat is nu gelukt, maar ze is (nog) wat stroef, het keukenblok kan niet helemaal ingeschoven worden omdat de slang 'tegenwringt'.


Daarna de kuipafvoeren. Alles weer gedemonteerd, en nadien gemonteerd met kemp en Kolmat. Muurvast zitten de koppelstukken nu.
Door kokend water te gebruiken, heb ik de blauwe slangen daarstraks op de plaats gekregen.
De linkse op de foto ging redelijk goed, de rechtse heeft bovenaan, aan de achterzijde een knikje, een uitstulpend puntje zeg maar.
Ik heb het zootje een uur onder water gezet en merk geen lekken.

Ik wou eerst radiatorslang gebruiken maar mijn voorgevoel zei me dat dat uiteindelijk geen goed idee is, ook al had ik ze al gekocht (duur slangetje!)
Ik had de vraag ook gesteld op het zeilersforum, met een pak reacties tot gevolg ;-)

Voor de rest wat klusjes in rand:

Alle gaatjes boven het keukenblok zijn afgedicht.
De gaten waar de huiddoorvoeren voor de WC zaten zijn nu afgeplamuurd. De epoxy was perfect gedroogd en keihard. Dat is dus alvast een geslaagde herstelling.


De ruimte voor de porta potti moest aangepast worden: een houten kader moest gesloopt worden: rottigheid alom!

Als laatste het nieuwe toplicht gemonteerd.
Omdat ik de de kabel die door de mast loopt niet kon verwijderen, heb ik die maar opnieuw aangesloten.
Vroeg of laat ga ik die toch moeten vervangen...



De rotte houten kader die voor het onderwatertoilet zat

De gekochte radiatorslang... ongebruikt

3 opmerkingen:

  1. Horen de buizen van de afsluiters niet kruislings te zitten?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee, nu net niet. Zelfs mijn zeilmaker drukte het me vandaag op het hart: de slangen zo kort mogelijk houden voor een vlotte afvoer.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!