Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

donderdag 9 mei 2013

Verrassende zeiltocht naar Krammersluizen

Dat de bestemming de Krammersluizen was, is niet zo verrassend. Ik passeer die sluizen haast elke keer ik ga zeilen, dus minstens een 50 keer per jaar.
Nee, de verrassing was dat mn stiefzoon, Tim, mee ging. Een gamer in hart en nieren en totaal geen affectie met de zeilwereld, al is hij een geboren windsurfer, want al ie op zo'n plank gaat staan lijkt het meteen of ie het al jaren doet.
Tegen alle verwachtingen in, ging hij eens een dagje mee en dat was dus zeer verrassend.

Ze beloofden toch wel wat wind, en dat trok Tim over de streep, aan een saai dagje dobberen heeft hij immers niks.

De toch heen was scherp aan de wind, en met de werkfok er op, samen met een eerste reef, maakt onze Sail-ya af en toe flink wat helling.
De wind die ik had gemeten was tussen de 12 en 23 knopen. (Windfinder voorspelde 7 a 14 kt...)

De drukke Krammersluizen
Eens aan de sluizen genoten we van het zonnetje en een lekker tasje instant-soup.
Aan de steigers plaatste ik mijn klein zonnepaneeltje om de batterij op te laden. Werkt lekker, maar met z'n 5 Watt toch aan de kleine kant.  Een groter paneeltje is onderweg, via Compass24.
Aan de jachtsluis was het een ongelooflijke drukte. Nog nooit heb ik het daar zo druk geweten. Drie lagen dik waren ze aan het wachten!

De tocht terug was halve wind en we haalden snelheden van 6kt, niet zo spectaculair als toen ik nog aan windsurfen deed (ik haalde snelheden tot pakweg 22 knopen) maar best wel aardig.

Eens aan Benedensas dook er toch een probleempje op: het was weeral rood. Wachten, rondjes draaien, beetje vooruit en achteruit (en dat met een zijwind van tegen de 20 knopen!).  Twee maal viel de motor uit: chuck! Dat wil geen enkele zeiler meemaken in een vaargeul van amper 20 meter breed.
Uiteindelijk konden we die pokke-sluis door toen het groen werd, enkel bleek dat het groene licht gewoon niet werkt!

Jaja, mn stiefzoon vond het een superdag en wil zeker nog eens mee!

Alleen eindigde de dag wat in mineur want een aambei die zo al een paar dagen sluimerde werd alsmaar dikker en zorgt er voor dat er morgen niet gezeild zal worden. Mijn passagier voor morgen zal ik helaas moeten afbellen...

Het kleine 5W-zonnepaneeltje wordt straks vervangen
door een dun flexibel 20W paneel


Alle hout heeft nu drie lagen 'Deks Olje' gekregen

1 opmerking:

  1. Hoi Friendship zeiler leuk je verhalen ik vaar ook een 22 alleen aan de andere kan van de Volkkrak sluisen minder druk met beroepvaard vaar meestal alleen lekker bootje die 22

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!