Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

zondag 19 mei 2013

Een sjiek zonnepaneeltje ;-)

De Sail-ya raakt stilaan echt wel goed uitgerust.
Het zonnepaneeltje dat ik nog had van de vorige boot, een Leisure 17, was wat aan de kleine kant. Het had een vermogen van pakweg 5W.  Voor de Selia ging dat nipt: het diende vooral voor de LED-verlichting en gezien ik van haven naar haven ging, kon ik elke avond de batterij via de walstroom opnieuw opladen.

Verschillende collega-zeilers adviseerden me om mijn nieuwe 60Ah batterij gewoon aan boord te laten en een groter zonnepaneel te voorzien met een bijhorende laadmodule.
Na veel surfen op internet vond ik een prima, flexibel, zonnepaneeltje bij Compass24.
Het werd een paneeltje van 20A piekvermogen met een bijhorende laadmodule dat tot 60A aankan.

Met zeer sterke (en dure) dubbelzijdige tape kleefde ik het op de 'garage' van het schuifluik.
De laadmodule werd binnen gemonteerd en laadt nu continu de batterij op. Deze lader waakt ook over eventueel overladen en zou de batterij steeds 'fris en gezond' houden.
Vanaf nu kan ik dus gerust de koelbox insteken om fruitsap en biertjes fris te houden, al is dat met deze aanslepende koude dagen nog niet echt nodig :D

Van zodra het zaakje gemonteerd was, was het laadproces al bezig, en het was nochtans koud en grijs. Veel licht heeft het paneeltje niet nodig zo te zien!

Nu vraag ik me enkel nog af of ik het 5W-paneeltje gewoon in een 12V-stopcontact kan steken, voor extra vermogen, of niet... want dan heb ik 25W piekvermogen om de koelbox te voeden op de gratis zonne-energie.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!