Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

zaterdag 18 mei 2013

Een nieuw deurtje voor de Sail-ya

Het doorschijnende deurtje van mijn Friendship 22 liet wel veel licht toe in de kajuit, maar het woog als lood. Mooi was het ook niet echt.
Mijn vriendin, die steeds meer interesse toont voor de boot, vond een mooi houten deurtje zoveel beter dat ik uiteindelijk besloot er zelf eentje te maken.


Gezien teak steenduur is, niet bepaald te verlijmen en dus pen-gat verbindingen vereist, werd het multiplex.
Watervaste multiplex van Bruynzeel kon ik helaas nergens in kleine hoeveelheid krijgen, dus werd het multiplex van de doe-het-zelf zaak om de hoek.
strookjes van 3mm om tot 15mm te komen.
De deurtjes moeten 15mm dik zijn, maar die maat was er niet. Daarom heb ik de uiteinden dikker gemaakt door op de 12mm multiplex strookjes van 3mm te kleven.  De multiplex was echter van zo'n trieste kwaliteit dat ik er zowiezo epoxy op gezet heb, de Larit 235 (www.gazechim.be). Beide stukken hebben uiteindelijk 2 lagen gekregen.

Om de zijkanten ook goed te beschermen kregen die extra lagen en de eventuele gaatjes en barstjes werden geplamuurd met epoxy, aangedikt met verdikkingsmiddel.

1 laag kleurvernis
om een mooie kleur te bekomen
Afwerking werd gedaan met vernis. De gekozen vernis kwam van de doe-het-zelver en omdat ik eigenlijk niet graag werk met white spirit, werd het acryl vernis.
Eerst een vernis met kleurtint, om het deurtje een mooie kleur te geven, nadien twee lagen transparante vernis. Zo'n vernis op waterbasis werkt wel leuk: het stinkt langs geen kanten, en eerst kleurt hij wit. Zo kan je erg makkelijk zien waar je gebleven bent. Bovendien droogt hij snel: na 12 uur kan de tweede laag er al op.

Watersportwinkel Steenbergen tenslotte leverde weer een mooi rond RVS-roostertje.

Het deurtje steekt er intussen in en we zijn best wel blij met het resultaat.



twee lagen epoxy volstaan.

Acrylvernis kleurt eerst wit...

Het resultaat: een mooi houten deurtje!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!