Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

donderdag 13 september 2012

Kleine gaatjes in de gelcoat

Ik heb het hier al eerder geschreven: er zitten her en der kleine gaatjes in de gelcoat. Vreemd eigenlijk, ik heb dat echt nog nooit zo gezien.

Ik dacht eerst dat dit kwam doordat de Friendship 22 ergens tegen een ruwe kant gelegen had, maar na wat speurwerk vond ik meer info hoe dat komt:

Kraters / visogen
Effect: kleine, meestal cirkelvormige gebiedjes zonder gelcoat.
  • Gelcoat was verontreinigd met water,olie, siliconen of oplosmiddel afkomstig van verwerkingsapparatuur.
  • Verkeerd losmiddel
  • Verontreinigd maloppervlak
  • Overtollige was op mal
  • Te dunne film:  moet tussen de 400-600 micron zijn.
  • Gelcoat heeft een te lage viscositeit of thixitropie
kleine gaatjes in de gelcoat
Als ik het juist heb, is het dus een probleem dat al bestaat sinds de Second van de fabriek kwam en zijn er dus vast nog meer Friendships die dit probleem hebben.

De meeste gaatjes op dek heb ik tijdens de terugvaart via de Staande Mast route al dicht geplamuurd. het was geen schoonheidsherstelling, maar om de onderliggende polyester en glasmat te beschermen. Bij langdurige blootstelling van glasmat (en polyester) aan de weerelementen zal de glasvezel volzuigen met water en na verloop van tijd leiden tot delaminatie... en daar heb ik geen zin in!

Normaal gezien moet je de plekken open schuren (nr. 240 of zo) en goed ontvetten met ammoniak, maar daar had ik niet veel zin in, en bovendien: het zijn een hele reeks plekjes met een diameter van ocharme 1 tot 3mm diameter.
Ik heb ze allemaal dicht geplamuurd met Epoxy filler van Hempel (35253). Bijzonder goede epoxyplamuur, ben er zeer tevreden van en bijkomend groot voordeel is dat de kleur zeer dicht bij de kleur van de bestaande gelcoat ligt.

Toen de Second in de kraan hing in Noordschans had ik nog wat plekjes gevonden, net boven de waterlijn, die moet ik nog gauw afdichten voor de herfst en de winter toeslaat.

Antifouling kan dergelijke gaatjes vlot verbergen...
Nu stel ik me natuurlijk grote vragen bij de toestand van de gelcoat achter de antifouling.
Deze Friendship lag volgens de vorige eigenaar elke winter op de kant, maar deze keer gaat hij in het water moeten overwinteren...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!