Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

zondag 30 september 2012

Zelf je dekzeil maken


Ergens eind jaren 80 had ik een 420 waar ik toen een nieuw dekzeil voor gemaakt had (uiteindelijk zelfs 3 versies): m'n eerste zelfgemaakte dekzeil.
Een tiental jaren later kocht ik een Flying Junior: prima zeilbootje, maar het dekzeil was niet meer wat het zijn moest en ook voor die boot maakte ik een eigen dekzeil.
Sindsdien heb ik nog hier en daar dekzeilen gemaakt.
Nu ben ik aan het grotere werk toe: een dekzeil voor mijn Friendship 22.
Dat is toch nog een ander verhaal: meet maar eens een dekzeil op voor een zeiljachtje...
Omdat er verschillende mensen me vroegen hoe je dat in godsnaam klaarspeelt om dat zelf te maken, volgt hier mijn relaas.

Eerst heb ik een lijstje gemaakt van alle verschillende eisen die ik aan het dekzeil stel:
- GEEN rits, die sneuvelt te gauw
- redelijk goede pasvorm waarbij het dekzeil net tot aan de 'toe-rail' reikt
- lange mastslurf
- GEEN stiknaden
- GEEN opening naar voren over de voorplecht maar zo kort mogelijk langszij en dit met een rijgsysteem (dun touw door verschillende ogen kan nooit roesten of klemmen)
- Een goeie ruime flap over dit rijgsysteem.

Allereerst heb ik een touw gespannen van het voorstagbeslag, rond de mast heen (onder de giek) naar het oog van de achterstag.
Op dat touw heb ik markeringen gezet per meter.  Dit geeft een soort 'raster' waarop ik steeds de afstand tot de 'toe-rail' kon meten.  Deze raster is de basis voor het dekzeil.
Liever had ik een dekzeil dat over de gestreken mast heen kon, maar mijn mast is te lang voor mijn ligplaats, dus moet ie overeind blijven.

Ik ben in Wijnegem (Antwerpen) naar zeilmakerij KNUYSEN gereden en heb daar een lap vrachtwagen-dekzeil gekocht van 7m x 3m, ruim genoeg voor mijn boot.

Met een dikke stift heb ik de randen afgetekend, met 5cm extra voor de zoom, en alle beslag dat bloot moet liggen (zijwant, voorstag, plaats van de mastslurf).
Omdat ook dit dekzeil, ondanks zijn sterkte, kan uitrafelen met het volledig omzoomd worden, vandaar de extra rand van 5cm.

Zo'n dekzeil door een stikmachine halen is niet verstandig, je moet zo'n dekzeil 'lassen'.
Een verfstripper die 500°C haalt is perfect. het enige wat je dan nog nodig hebt is een aandrukrolletje (bij Voss Chemie o.a.).
Leg het dekzeil open, bij voorkeur in een overdekte ruimte. (wind of tocht koelt de PVC te fel af tijdens het verwerken...). Maak de ruimte zo stofvrij als mogelijk want alle stof dat tussen de naden sukkelt, vermindert de hechting.

Je kan beginnen met je vingerspieren te trainen en het dekzeil en alle andere nodige flappen en hoeken uit te knippen. Probeer zo weinig mogelijk rechte hoeken te hebben want die lossen gauw, knip alle hoeken rond af. Nadien duid je alle naden aan.
Leg steeds onder het te verwerken oppervlak een stevig, propere, vlakke houten plaat, dat werkt handig. Eerst rol je eens over de toe geplooide naad, zodat die al wat zichtbaar is.
Nu een belangrijk detail: ontvet steeds met aceton: dat 'breekt' de oppervlakteglans en zorgt voor een nog betere hechting.
Daarna blaas je de beide kanten goed heet met de verfstripper, totdat het net niet rookt. (vraagt heel wat oefening!). plooi dan de beide zijden vlug tegen elkaar en rol erover. Doe dit per twintig cm. Zorg dat er GEEN luchtbellen zijn, want die zorgen ervoor dat vroeg of laat de ganse las lost.
Deze werkwijze gebruik je ook voor de mastslurf, eventuele flappen en verstevigingen. Goed warm blazen en goed aandrukken.
nadien inspecteer je het ganse dekzeil nog eens op losse deeltjes, luchtbellen e.d. want alles moet goed vastgelast zitten.

Nu komen de koperen oogjes: in de zoom sla je koperen oogjes, en ook eentje in de mastslurf. Je kan zo'n setje kopen in een Brico bijv.

Ontdek je later toch nog losse deeltjes of luchtbellen, dan moet je die plaats weer goed warm blazen er nog eens over gaan met het rolletje. Als je eerst reinigt met aceton zal de herstelling langer houden.

Het resultaat... toch niet echt tevreden, maar dat kan allemaal aangepast worden ;-)

alle hoeken rond af knippen

1 opmerking:

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!