Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

maandag 10 september 2012

Bewogen weekendje


Voorbije weekend was voor mijn een psychische rollercoaster geweest, echt!
Slapeloze nachten, angstige gevoelens, euforisch,... : het is allemaal gepasseerd.

Vrijdagmorgen zeilde ik naar Noordschans en ik voelde me de hemel te rijk. Beetje muziek op, leuk windje, het voelde allemaal heel lekker. Tot aan Noordschans prima kunnen zeilen.
In jachthaven Noordschans aangemeld, meteen een papier getekend voor een vaste ligplaats, en de boot werd uit het water getild en even op de kant gezet rond 14u.
Ik werd er zeer vriendelijk onthaald, men is daar ongelooflijk hulpvaardig. Ook is de winkel daar prima en zeker niet duur.
Nieuwe afsluiters
Na de middag kon ik de twee afsluitkranen vervangen die op de kuipafvoeren zitten.
Meteen heb ik veel foto's van het onderwaterschip genomen.
De mannen van de werf daar waren zeer hulpvaardig! Met wat tips van hen verliep de klus voorspoedig.
Nadien weer in het water en naar mijn vaste plaats getuft, die men mij intussen aangewezen had.
Maar dan keerde mijn geluk: ik belde iets te haastig naar mn vorige haven, waar ik een tijdelijke plaats had, om deze op te zeggen...
"OK, is goed, maar nu kom je er ook niet meer in. We hebben het nu wel gehad met je.", was hun antwoord.  Dat is duidelijke taal...

Wat later praatte ik met mensen die daar een ligplaats hebben en blijkt dat het water soms zo hoog staat dat de steigers onder water staan, dat er inbraken zijn in de boten die nog in het water liggen in de winter (en dat was ik van plan: overwinteren in het water), en dat je beter de boot uit het water haalt in de winter voor ijsschade (bewegend waterniveau)  en tegen inbraak... CHUCK, had ik de vorige haven maar niet opgezegd!

Weer een slapeloze nacht dus, net nu ik dacht alles voor elkaar te hebben.
De dag erna (zaterdag) was ik gaan zeilen met een kennis van me, vanuit Noorschans. Super mooie dag, 's morgens leuke wind, en toch genoot ik er niet van. De ligplaatsproblemen bleven me parten spelen.
In de namiddag moest ik naar die vorige haven om daar mijn rekening te vereffenen, en ze hebben er mooi van geprofiteerd!

's Avonds reed ik dan naar mijn oorspronkelijke haven om hen te vertellen dat ik nu in Noordschans lig.
Men liet me weten dat er plek voor me is, maar dat het beleid niet goed gevoerd wordt. Er liggen te smalle boten in te grote plaatsen, en kleinere plaatsen liggen dan weer leeg...
"Vaar hem naar hier joh, en probeer een vrije plek", adviseerde men mij. "We gaan vast een oplossing vinden."  Intussen ligt mijn eigen plaats nr 9 gewoon leeg, maar daar kan ik dus niet in.

Weer thuis op het groene Volkerak...
Daags erna liet ik me naar Noordschans voeren en vaarde ik de Second weer naar mijn oorspronkelijke haven want daar lig ik absoluut liever: stabiel waterniveau, veel beweging en vooral: goed afgesloten.
Helaas kon ik niet in de de vrije plek... maar ik kon wel in een plek ernaast, die is helaas niet vrij, dus moest ik hem in een veel te grote plek leggen, als voorlopige oplossing.
Men gaat er voor zorgen dat ik een plekje krijg...

Er komt dus toch nog een einde aan mijn ligplaatsprobleem hoop ik.


De kit rond de kiel lost... Dat moet vroeg of laat verbeterd worden

De huiddoorvoeren met nieuwe Teflon-tape

Strookje TEC7 in de afsluiters als extra dichting



Dorie: toch nog kleine gaatjes gevonden in de gelcoat...

Mijn 'automatische piloot'  ;-)

Zonnepaneeltje los op de kuipbank: werkt perfect!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!