Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

donderdag 9 april 2015

Een nieuwe fok voor mijn FS22

Mijn trouw werkfokje
Ik zeil al zeker twee jaar rond met een heel pak zeilen aan boord.
Het zeil dat ik het meeste gebruik (op het nieuwe grootzeil na natuurlijk) is mijn werkfokje van 6m2.
Dat is een prachtige fok die het altijd doet.
De vorige eigenaar had een high aspect fok laten maken in 2009. Daar zeil ik minder mee.
Mijn genua is ook nog wel OK, maar heeft eigenlijk wat onderhoud nodig.

Het probleem zit hem in de inzetbaarheid van beide fokken: de werkfok is soms net iets te klein, de high aspect fok naar mijn gevoel net iets te groot.

Na heel lang nadenken vond ik een oplossing:
ik laat een fok maken die net tussen de werkfok en de high aspect fok in zit.

Alzo ga ik mijn twee andere fokken verkopen:

High aspect fok= 8,8m2
VL 6,88m + AL6,23m + OL2,85m

Werkfok= 6,05m2
VL 6,0m - AL 5,3m - OL 2,25m


Geinteresseerden mogen me gerust een berichtje laten!

De high aspect fok

3 opmerkingen:

  1. U kunt natuurlijk ook een reef laten zetten in uw net iets te grote fok zodat u die kan reven als het net iets te hard gaat waaien en dan hoeft u : A geen nieuwe (dure) fok te laten maken en B hoeft u niet (solo) een hele fok voor een andere fok te verwisselen. Gaat het vervolgens weer wat minder hard waaien haalt u die reef er weer uit en hup zonder veel moeite heeft u betrekkelijk snel weer meer zeil staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat is de vraagprijs voor de high aspect fok?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik had er graag nog 200 euro voor gehad.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!