Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

zondag 19 april 2015

De Galathese haven...

Vandaag, zaterdag, was het de eerste zeildag van het jaar dat mn dochter mee ging.
Eerst zeilden we bij een flinke wind richting Krammer en maakten daar, om op te warmen, een soepje klaar.
Daarna gingen we eerst de wind meten en besloten we om de reef maar te laten zitten, en zeilden we richting Galatheese haven. Vorig weekend kon dat tegen een flinke snelheid bij ruime wind, nu was het pokkelang opkruisen. De wind zakte ook wat in zodat ik onderweg de reef er uit haalde.
De Galatheese haven intrigeert me al langer, al kan ik niet echt zeggen waarom. Misschien wel omdat ze een soort authenticiteit uitstraalt, een blik naar het verleden.
Ik was er vorig weekend al eens gepasseerd, tegen een rotvaart, maar niet binnen gedraaid.
Nu wilden we er een koffie (of warme chocomelk :P ) gaan drinken en draaiden we er wel binnen. Helaas stond de wind wat lastig om veilig aan te leggen: de steiger, die overigens geen echte bolders of kikkers heeft, was puur lagerwal. Beetje lastig om na een chocomelk weer weg te geraken.
We besloten om dan maar huiswaarts te keren.

Diepgang max. 1m20...
Bij het buitenvaren merkten we een bordje op: "max. diepgang 1m20" ...  oeps! Dat had ik niet opgemerkt bij het binnenvaren :S

Mijn diepgang is 1m25  :D

Eens thuis nam ik contact op met Paviljoen Uitzicht. Zij gaven me volgende informatie:
"Ik had je zien draaien in de haven inderdaad, de haven is alleen bij de steiger bij de trap  1,20 en dan alleen nog het stukje bij de dukdalf, daar ligt een vervelend ruggetje, maar dan moet ik wel die diepte aangeven helaas......  Ook zijn we met diepte aangeven uitgegaan van een veilige marge. 
Bij de steigers met de kikkers is het 1,50 diep en kun je dus goed afmeren. We hopen wel op korte termijn te kunnen gaan baggeren want wel willen naar de 2.00 meter."

Verder vertelden ze dat er plannen zijn dat men kan overnachten aan hun steigers:
"als er stroom en water op de steigers zijn aangebracht dan gaan we een kleine vergoeding vragen voor een overnachting, tegelijkertijd maken we dan een arrangement waarin we korting aanbieden op het liggeld als er geconsumeerd wordt in ons restaurant."

Ik kreeg ook nog een paar leuke foto's van hen:
"Er is een foto van de veerboot die de veerdienst tussen de Galathese haven en Dintelsas onderhield en er is een foto van de eerste dag dat die veerdienst feestelijk inberuik werd genomen en dat is in mei precies 80 jaar geleden. het leuke is dat we in Mei van dit jaar een recreatief veer in gebruik nemen die dezelfde  route gaat varen.....

Dat zijn weer wat wederwaardigheden!"





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!