Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

maandag 13 april 2015

Blij dat ik een reef stak!

Ik had me het weekend anders voorgesteld.
Plan was om eens een nachtje voor anker te gaan liggen aan de Sirjansland polder.
Maar toen men wind en regen voorspelde, en dat met een hooguit 13°c, kreeg ik er terstond geen zin meer in.
Gelukkig werden de voorspellingen voor zondag beter. Ze gaven op Windfinder zelfs een leuke wind: 12 knopen, met vlagen tot 18 knopen.

Ik ben zo'n bange haas die, als het 's ochtends op de steiger al fink waait niet durft uitvaren, maar als diezelfde wind opsteekt tijdens het zeilen, er reuze pret aan beleeft. (en blijkbaar ben ik niet alleen :P  )
Wel, vandaag was het zo'n dag. Toen ik 's ochtends mijn hoofd buiten stak scheen er een lekker zonnetje en slechts een zuchtje wind. Nochtans zou er volgens Windfinder die moment al vlot 10 knopen wind moeten zijn. Nu lig ik al wel verscholen tussen velden en dijken, dus het kan gerust dat het op het open water al aardig waait. Een wandeling naar de dijk met mn verrekijker en windmeter hielp me niet verder: geen spoor van een winderige dag.

Het uitvaren liep weer maar eens vast aan het eerste obstakel: het voetgangersbrugje. Het lijkt meestal de Truman-show wel: ales groen totdat je vlakbij bent :D
Ik leg me even vast aan de dukdalf en schenk me een tas koffie.
En dan kwam er een ingeving, een voorgevoel: "steek maar een reefje".
De reef stak nog niet helemaal, of het licht sprong op groen. Gauw de motor in gang trekken en dat sluisje door, de knuttels doe ik in de vaargeul wel.

Eens de geul uit bleek de keuze voor een reefje in combinatie van de werkfok zeer juist.
Onder een mooie helling ging het richting Krammer. Ik wou daar, in het doodlopende stuk, eens kijken naar de hoek waar zovelen voor anker gaan op een zonnige namiddag. Die hoek is nu idaal om voor anker te lunchen. Alleen... met deze rotvaart zal ik er veel te vlug zijn :P


Eens daar aangekomen was het nog maar 11u, dat is een beetje te vroeg om te ankeren, dus werd het een gijp en dan met ruime wind richting Galatheese haven. Die haven is sinds kort weer open en ik wou eens kijken of je er zomaar binnen mag.

Met een ruime wind ging ook dat zeer vlug: in een uurtje van aan de krammer tot voorbij de Galatheese haven.
De haven is idd weer vrij en er ligt een steiger. Een grote spandoek vermeldt:"Passanten plaatsen".
Even een paar foto's maken, en dan weer naar de haven.
Een blik over de schouder vertelde me meteen dat het geen simpele terugkeer zal worden.
Bij een half winds rakje mat ik windstoten tot 24 knopen. Een scherp aan de wind was ik zeer blij dat die reef er in zat, en zeker even blij met mijn klein werkfokje! Dat koopje zal ik maar eens verwijderen want eigenlijk is het zowat mijn meest gebruikte fok.

Twee uur duurde het opkruisen en ik heb alle trimtechnieken gebruikt die ik ooit geleerd heb, zeilen met de overloop incluis :P



Eens ik weer veilig arriveerde in mn haven zag ik een kennis met een Varianta uitvaren: "Dapper!"
Maar een half uurtje later was ie alweer terug: "Dat was veel te pittig voor mijn bootje, en dat met enkel het grootzeil."

Ik wou eigenlijk gewoon een tochtje zeilen bij 12 knopen :D




Zeilen met de overloop. Ze zeggen dat je daar
de echte zeiler aan herkent :P


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!