Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

woensdag 31 december 2014

Winterberging: vochtvreters of ventileren?

Er is vast al heel wat over geschreven, over winterberging, en dan met name over het al dan niet gebruiken van vochtvreters.

dubbele bodem L17
vol kattenbakvulling
Het eerste jaar dat ik een boot had (een Leisure 17) experimenteerde ik met kattenbakvulling.
klinkt gek, maar doordat er heel wat vocht in de dubbele bodem stond, leek me dat toen de allerbeste oplossing: gewoon de vloer vol kattenbakvulling kappen. Hiermee kon de polyester van binnen uit goed drogen en wonderbaarlijk: het ganse interieur bleef aardig droog.

De tweede winter, toen ik reeds deze FS22 had, ventileerde ik volop, in combinatie met vochtvreters: ook geen slecht resultaat maar of het nu door de ventilatie kwam, of door de vochtvreters kon ik niet zggen. Achteraf bekeken misschien ook wat dom om zowel te ventileren en de vochtvreters te gebruiken...
In de bakken legde ik panties vol kattenbakvulling: ook een aanrader!

De voorbije winter dan, liet ik de FS22 op de kant zetten, dekte hem af met mijn zelf gemaakte dekzeil en haalde hem helemaal leeg. Ook dan deed ik beide tezamen: ventileren en vochtvreters met hetzelfde resultaat: droog.

Om nu eens echt zeker te zijn wat het beste zou helpen, koos ik dit jaar om NIET te ventileren binnen (alle roosters en luikjes toe) en enkel vochtvreters te gebruiken.
De boot ligt in het water, wat mijn inziens zowiezo al meer vocht oplevert dan op de kant.

Tweede kerstdag, vlak voor de aangekondigde sneeuw ben ik gaan kijken.
Tot nu toe is de boot echt heel droog. Het werkt prima!
Voor alle veiligheid heb ik de twee vochtvreters in een bak gezet. Je weet nooit wat er kan gebeuren waardoor je een poos niet kan gaan kijken en intussen de opvangbakjes overlopen :P

Tussen de kajuitopbouw en het zelf gemaakte dekzeil zit lekker veel ruimte doordat ik het opgehangen heb als een soort tent. Er kan redelijk wat tocht door, maar toch is de binnenzijde van het dekzeil behoorlijk nat. op zich lijkt me dat geen probleem.

Iedereen alvast een gelukkig 2015 gewenst en moge volgend jaar een prachtig zeiljaar worden!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!