Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

zondag 21 september 2014

Van gasvuur naar spiritusvuur

Inox spoelbak met gasvuur...
Tot voor kort had ik een kookvuur op gas aan boord.
Ik was er best tevreden van, maar nu de gasfles bijna leeg is, ontdekte ik dat ik ze onmogelijk veilig kan vervangen zonder het meubel deels te demonteren, en dat vind ik alles behalve veilig.
Bovendien is de boot een gesloten kuip waar het gas nooit uit zo weg raken.

Ik stak mijn licht op bij Visser Watersport en kocht er een Origo 3000 spiritus kookvuur.
Volgens hen werkt dat het beste met brandalcohol van 96% (zij verkopen Talamex-1 liter flessen). Het leek me een oerdegelijk concept, dus kocht ik er eentje met twee bekken (de versie met één bek kost maar 20 euro minder, dus beetje lullig om die 20 euro te besparen).

Spoelbak weg, nu extra ruimte
voor het grotere kookgerei
's Zaterdags haalde ik dan mijn keukenblokje van de boot, verbouwde het thuis.
Omdat ik een spoelbak met afvoer naar buiten alles behalve milieu minded vind, werd deze meteen afgeschaft. In de plaats daarvan voorzie ik een deksel langs boven waardoor er een bakje ontstond, perfect voor alle potten en pannen. Daarnaast is dan een verzonken blad voorzien waarop het Origo-vuur staat.
's Zondags bracht ik het weer terug, met de hulp van mijn buurman, want toegegeven: dat keukenblok er in je eentje uithalen en weer plaatsen is echt niet simpel.

Links het deksel,
rechts het gloednieuwe spiritusvuur
Nu popel ik uiteraard om voor een eerste keer op spiritus te koken, maar als ik zo de commentaren lees op het zeilersforum, gaat dat erg meevallen.










Helemaal opnieuw in de lak...

Nog een haakje voorzien om het deksel open te houden

Nu is er wat meer ruimte in het kastje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!