Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

zondag 5 oktober 2014

Koken op een spiritusvuur : mijn eerste ervaring

Van gas naar spiritus, het is even wennen, maar ik moet gelijk toegeven: het gevoel om geen gas meer aan boord te hebben bevalt me zeker!

Ik had op internet e.e.a opgezocht over koken op spiritus, en heb vooral dit onthouden:
- je kan brandalcohol van Action kopen aan een fractie van de prijs voor de reukloze Talamex-variant
- de brandalcohol MOET minstens 95% zijn om minder reuk te hebben en geen zwarte potten
- hou er het hoofd bij als je op spiritus kookt! Brandgevaar is er nog steeds (maar geen explosiegevaar)
- vul nooit meteen je voorraadtank bij, laat die eerst helemaal afkoelen
- leg de rubberen lapjes pas op de voorraadtank als die echt koud is

Met dit in het achterhoofd vulde ik één voorraadtank bij. Het was wat knoeien. In de winkel zei men om de pot helemaal op zijn kant te zetten (=90° gedraaid dus) en dan in het spleetje te gieten, maar dat werd gelijk een knoeiboel. Beter is om de pot scheef te houden (=45°) en middenin bij te vullen. Draai hem dan geregeld op zn kant om het juiste niveau te zien.

Eens de pot bijgevuld, ging ie in het toestel, en stak ik hem aan.
Eerst kon ik de vlam erg moeilijk zien, maar gaandeweg brandde hij steeds beter.
Koken ging prima, daar kan ik nu eens niks over zeggen. De brander moest zowiezo op stand één, dus vermogen heeft het vuur zeker genoeg.

Na het koken ging de knop op nul, en kon ik genieten van de eerste gekookte maaltijd.
Intussen kon de voorraadtank met de alcohol afkoelen.

Na de maaltijd checkte ik de temperatuur van de voorraadpot, maar die was nog te warm om er de rubberen lapjes op te leggen. Dus eerst gaan afwassen dan.

De kookpot zag wel degelijk zwart onderaan. Ik had de alcohol (95%) van de Action gebruikt als eerste test. Deze geeft dus wel degelijk zwarte kookpotten.
Afwassen ging goed, en je kan het meeste van dat roet er wel af krijgen.

Na de afwas was de voorraadtank voldoende afgekoeld en konden de rubberen lapjes er weer op.
Die werken overigens voortreffelijk, niks reuk in de kajuit!

Mijn eerste 'spiritus' maaltijd :P

De rubberen lapjes doen perfect hun werk: niks reuk!

De meeste roetaanslag krijg je er nog wel af...

2 opmerkingen:

  1. En wat gebeurd er als je wil koken terwijl je (onder helling) aan het zeilen bent? Of als je met enige zeegang voor anker ligt of er een hekgolf van een passerende motorboot langs komt? Moet dat ding niet cardanisch opgehangen zijn in een brandvrije (dus geen houten) omgeving?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gebruik al jaren een Origo 3000 in mijn 1966 oldtimer caravan Graziella Levante. Geweldig ding, staat vast met bouten en vleugelmoeren en kan zo naar buiten om daar te koken of mee te gourmetten met een tefal plaat. De discussie over de brandstof kan ik niet echt volgen. Bij de ( dure) watersportzaak kost een liter Talamex € 4,15 en daar kun je ruim 4 uur op koken. Om dan met twijfelachtige ethanol van de Action roet op de pannen te krijgen of de watten van je Origo te verknoeien is m.i. "pound foolish and penny wise ". Hoeveel uren kook je aan boord en wat kost dat met goede reukloze brandstof ? Bij de algemene gebruikskosten van een zeiljacht maakt dat m.i bitter weinig uit. Gebruiken jachtbezitters ook Gamma of Karwei motorolie in hun Yanmar of Penta motoren ? Dacht het niet !
    Vandaag een Origo 5100 voor een test ontvangen. Ziet er fraai uit en is bruikbaar voor diverse doeleinden. Veel plezier met de O-3000
    gr.
    Morris Minor

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!