Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

zondag 10 november 2013

Een vaste marifoon op de Sail-Ya

Toen een poosje geleden de antenne van mijn handheld marifoon afbrak, besloot ik om voor een vaste marifoon te gaan.
Deze beslissing hield wel heel wat werk in.
Het gedeelte 'antennemast' is intussen klaar (zie vorige post). Vandaag kwam het plaatsen van de antennekabel aan boord aan bod, en het monteren van de vaste marifoon.

Ik had her en der al heel wat gelezen over antennekabels en hoe ze te plaatsen. Voornaamste is dat hij niet nat mag worden. Doordat ik koos voor een aparte antennemast (met radar reflector) heb ik alvast een antennekabel die steeds bereikbaar is.


antenne stopcontact op de spiegel
Op de spiegel kwam een antenne-stopcontact dat ik al heel lang had liggen (dateert nog van toen ik een Leisure 17 had).
Via de stuurboordbak loopt dan de antennekabel tot in de kajuit.
Op de uiteinden zijn de terminals gesoldeerd, zoals in de handleiding van de stekker staat. Ik ben daar geen held in, maar vermoed dat de lassen wel ok zijn. Enkel de las op de connector aan de marifoon moet misschien eens goed bekeken worden, die most ik ter plaatse doen, in minder handige omstandigheden.


Zeer kort bij het kompas helaas
De marifoon moet makkelijk bereikbaar zijn, en toch redelijk 'uit de weg' hangen.
Eigenlijk is er maar één plek, en dat is aan de stuurboordzijde van de kajuitingang, want een montage boven het keukenblok leek me helemaal niet goed.
Hierdoor druis ik wel in tegen een belangrijke regel in de handleiding: ver weg van het kompas...
Tja: wat de deviatie van mijn kompas nu zal zijn, daar heb ik geen idee van.

Nieuw kompas monteren
op deze plaat, naast de dieptemeter?
Mogelijk monteer ik in de toekomst een nieuw kompas op de wegneembare plaat met dieptemeter. Wat ik dan met het huidige kompas doe, weet ik nog niet.



Bekabeling in een zelfklevende DLP-goot.

Nog net ruimte genoeg op de microfoon op te hangen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!