Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

zondag 10 november 2013

een schakelhendeltje op de buitenboord motor

Er zijn het voorbije zeilseizoen toch wel een paar momenten geweest waarbij ik, doordat ik niet tijdig bij de schakelhendel kon, het even warm kreeg. Net niet op tijd in achteruit kunnen schakelen kan wel eens schade veroorzaken aan eigen schip, of aan dat van een ander.
Tijd dus om dat probleempje aan te pakken.

Internet is daarvoor een eerste stap: hoe doet een ander dat?
Lang moest ik niet zoeken. Vrij snel vond ik de gewenste foto, de rest was gewoon wat kijken, tekenen en materiaal verzamelen.

Gierig als ik ben, werd het allemaal recuperatiemateriaal, op de dop na :D

De foto's vertellen je wel hoe ik het gemaakt heb:

een oude hangroede uit onze oldtimer caravan
als hendel-verlenger

Een plat stukje aluminium gebogen tot 'beugeltje'

Een stukje van de oude antennemast als 'oog'

TEC7 om de moertjes vast te zetten

Ziet er prima uit. Nu afwachten of het daadwerkelijk werkt.

2 opmerkingen:

  1. Zo´n handig hendeltje moet ik ook maar eens maken! Iedere keer onder de railing doorduiken om de motor in z´n achteruit te zetten...

    Martijn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Moertjes kan je eenvoudig vastzetten d.m.v. een tweede moertje, het zgn. contra-moertje. Met 2 steeksleuteltjes zet je ze feitelijk op elkaar vast. Voordeel: gaat op dezelfde wijze ook los ;-) EN je kan zo ook een 'losse' verbinding maken daar waar de bout moet kunnen draaien.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!