Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

zondag 7 april 2013

Liertje pleziertje

Vanmorgen ging ik naar de haven vor een eerste zeiltochtje. Bij ons scheen de zon al volop maar eens ik over de grens was reed ik zowat tegen een muur van mist aan. De thermometer in de auto zakte meteen richting 2°C. Toch wel koud voor een eerste zeildag. En waar mist is, is niks wind, dus dat was al evengoed een domper op de pret.

Eens ik arriveerde in de haven was ik naarstig op zoek naar de kluslijst om te kijken wat er zo nog allemaal moest gebeuren, in afwachting van het betere zeilweer: de lieren moesten gereinigd worden, en gesmeerd.

De eerste lier werd voorzichtig open gemaakt. Een doos er rond zou wegspringende onderdeeltjes moeten opvangen, maar al meteen bleek dat overbodig: NIETS kan wegspringen. Die Meisner liertjes zijn dus uitermate gebruiksvriendelijk.
Bij Visser Watersport in Bruinisse had ik enkele weken geleden de nodige spulletjes gekocht om de lieren te smeren: een heel fijne olie in een klein flesje voor de palletjes, en een tube lierenvet voor de 'tandwielen'. Daarnaast een borsteltje met harde haartjes, en een bus wasbenzine.
Na een uurtje waren de vier lieren gereingd en gesmeerd.
Nu was het relingnet aan de beurt: de uiteinden moesten nog 'gefatsoeneerd' worden. Dat deed ik met witte Duck-tape waarna ik de uiteinden tegen de zeereing marlde. Voila: dat is allemaal weer proper.

Intussen was de zon volop van de partij en steeg de temperatuur naar een zeer aangename 12°C. na zo'n ellendig lange winter zijn we al blij met een temperatuur die boven de 10 graden zit :D

Een doodstil Volkerak
Ik tuigde de boot helemaal op, klaar voor een dobbertochtje. Er was niks wind, maar des te beter: na een lange winter probeer ik liever alle tuigage bij een kalme wind, dan meteen bij een vette 12 knopen uit te varen ;-)
En dat deze keuze juist was, bleek algauw: de reeflijn voor het eerste rif was net te kort, en de strijklijn voor de fok geraakte in de knoop bij het hijsen van het high aspect fokje.
Mijn 'Niks'rad TP10 :D
Jammer dat mijn stuurautomaat er niet bij was: die is in garantie terug gestuurd naar de leverancier.
Ik moest het nu stellen met mijn 'Niks'rad TP 10 :D  ;-)




Doos rond de lier om wegspringende onderdelen
op te vangen

De palletjes op de trommel zitten goed vast:
die springen heus niet weg


De palletjes smeren met zeer fijne olie

De onderste palletjes smeren



De tandwielen smeren met speciaal vet

De trommel er weer op

De huls rond de as aan BEIDE zijden smeren!

De lieren voor de schoten (type 10)
zitten iets anders in elkaar

1 opmerking:

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!