Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

woensdag 17 oktober 2012

Een werkfok voor de 'Second'?

Ik heb er eerder al over geschreven: de zeilenset voor een Friendship 22.

Voorbije weekend had ik alle zeilen mee naar huis genomen en de high aspect fok en het grootzeil opgemeten (NIET op spanning!).

Het grootzeil meet VL 7,18m +AL 7,47m +OL 2,35m. Dat is een oppervlak van ongeveer 8,4m2 wat blijkbaar te klein is.

De high aspect fok meet VL6,88m +AL6,23m+ OL2,85m. Dit is een oppervlak van ongeveer 8,8m2.
Daar heb ik geen controle gegevens van.

Via de Friendshipclub kreeg ik een link naar een tabel met de gegevens van anderen hun zeilen.
(dankjewel, Gerard!)
Die tabel heb ik geraadpleegd, en de meest relevante gegevens geintegreerd in mijn eigen tabel.
Deze tabel heeft nu de 'standaard' gegevens, met daarnaast mijn eigen zeilen, en nu ook de gegevens van anderen hun zeilen.
Omdat jullie deze gegevens wellicht ook interessant vinden, heb ik een afbeelding van deze tabel gemaakt.

Ikzelf opteer om een werkfok aan te schaffen volgens de standaard maten. Vreemde is dat ik tot nu toe nog niemand getroffen heb die zo'n fok heeft...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!