Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

zaterdag 13 oktober 2012

Geen weer om een hond uit te laten... dus gaan we maar zeilen :D

Ze gaven een absoluut armtierige regendag vandaag...
Geen weer om een hond door te jagen...  dus ging ik maar zeilen :-)

Ik moest zowiezo naar de boot, want ik wil hem maximaal 14 dagen onbewaakt laten.  Hij ligt wel veilig in mn haven, maar toch.


8°C en regen, dat was het weer toen ik vertrok.  Gaandeweg stopte het met regenen, en eens ik aan de boot was, was het helemaal droog.
Alvorens uit te varen, wou ik de mast wat meer naar voren trimmen, maar dat was, zo in mn eentje, geen succes. Dan maar optuigen en uitvaren.
Het heeft wel iets, zo laat op het seizoen gaan zeilen: er is gewoonweg geen kat te zien op het water :D
hoewel...  ik heb uiteindelijk toch 3 zeiljachtjes gezien.
Halverwege mn kort tripje begon het te regenen, en eens boei HV4 gerond, begon het echt te gieten, en bovendien flink te waaien. Ik was erg blij dat ik, als bange haas, de reef had laten steken. Er waren zeker vlagen bij die flink boven de 20 knopen gingen!
Onderweg vond ik een betere manier om de fokkeschoten te bedienen. Stilaan begin ik alsnog mn draai te vinden op de Second.  Ik ga hem nog leuk vinden!  :D

Toen ik weer in mn haven kwam, zag ik een man het havenkantoortje uit rennen en hij riep me iets toe:
"5 80!"  Ik dacht: euh... moet ik liggeld gaan betalen? ik lig hier toch?
Hij riep opnieuw: "85!"  Ik dacht: verdorie, ze gaan nog opslagen ook! 't Is duidelijk crisis.
Ik was intussen flink genaderd en hij riep alweer:
"Je kan 85 proberen, we hebben een ligplaats voor je!"
Jongens! ik sprong echt recht van blijschap! Eindelijk is die miserie met die ligplaatsen voorbij!
Een kennis zei me laatst: "Alles komt goed!  Gebroken benen genezen ook, dus ook dit komt in orde."
En warempel: al mn problemen zijn nu van de baan... hehe!

Ik heb nog wel een dik uur liggen klooien om mn landvasten weer af te stellen, maar nu ligt mn 'Second' netjes in zijn plaats, afgedekt met mn dekzeil.
Laat de zalige nachtrust maar komen, gedaan met wakker liggen ;-)




De juiste manier om de fokkeschoot te voeren?


De windmolens aan de Volkerak in de regen...

De meest goedkope stuurautomaat :D


1 opmerking:

  1. Leuk om uw blog te lezen.
    We hebben zelf een Friendship 25 in nette staat echter ook niet zonder schoonheidsfoutjes. De wintern en het voorjaar worden gebruikt om de boot verder te verbeteren. Succes en veel zeilplezier.

    E.Bron

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!