Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

maandag 22 oktober 2012

Beter wat zeilen, dan zitten facebooken ;-)

Dit weekend was mijn dochter bij me.
Ze is 'verslaafd' aan Facebook, en zat zaterdag dan ook de ganse dag achter haar mac.
Eigenlijk was het best goed (zeil-)weer, maar omdat een zeilkennis mijn genua van de Selia kwam afhalen, konden we niet echt weg.

In de loop van de voorbije week spraken de weermannen (en -vrouwen) van mooi weer in het weekend, dus had ik mijn zinnen op een zeildag gezet, en die had ik al ingepland op zondag.
Om mijn dochter toch op zijn minst één dag van achter haar computer te krijgen, gingen we dus zeilen, weer of geen weer...

Ze was redelijk laat opgestaan, naar mijn normen toch ;-)
Pas rond 10u45 waren we aan boord.
De Second ligt reeds veilig onder haar dekzeil, de giek en het grootzeil netjes in de kajuit, het duurt dus iets langer voor de boot echt opgetuigd is.
Rond 11u20 geraakten we voorbij Benedensas en konden we het Volkerak oversteken, om voorbij het eiland naar bakboord te draaien, door de smalle geul, richting ZV4.
Tijdens de oversteek hadden we best veel wind, teveel om ongereefd te zeilen, en het moet natuurlijk lukken, maar net die moment geraakt de fokkeschoot hopeloos in de war.
Ellen zat aan de helmstok, en ik aan lij, met één voet tegen de voetrail aan, te klooien met die fokkeschoot om hem te ontwarren. Hachelijke situatie!
De Second nam griezelige hellingshoeken aan, en het was dan ook erg link om zo de fokkeschoot weer goed te krijgen. Maar Ellen heeft dat prima gedaan!

Eens we de smalle geul bereikten konden we afvallen, en zeilden we een pak rustiger.
Halve wind ging het verder naar de bakboordboei ZV4, die zouden we ronden en dan terugzeilen.

De rest van de tocht verliep rustig, en gaandeweg zakte ook de wind wat in.

Weer in de box, nam ik nog gauw wat foto's en notities voor de komende klusjes.

De Second heeft nog twee zeildagen op het programma, daarna ga ik hem definitief winterklaar maken...

Losse elektriciteitskabels in de bakken...

De wrang onder de vloer thv de kajuitingang is helemaal weggerot!

Achteraan de afsluiter van de spoelbak:
kan ik die knik in de darm vervangen door een bochtstuk?

De halogeenspotjes wil ik vervangen door led-strips,
zoals ik in de Selia gedaan had

Dit luchtroostertje moet een nieuw worden met lamellen.

Nog een rotte wrang, in de bak achteraan

Ook in de neus wil ik de oude lichttoestellen vervangen door led-strips



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!